De uitzending van BNNVARA programma Rambam van 9 januari jl. heeft veel stof doen opwaaien. Zowel horecaondernemers, als bij consumenten en Tweede Kamerleden. Niet de kwaliteit van de reviews of de zoekfunctie op de website lijkt volgens de programmamakers voorop te staan, maar het verdienmodel van het reserveringsplatform zelf. Uit de uitzending bleek dan ook opnieuw hoe belangrijk transparantie richting gebruikers is.

The Fork reageerde op de uitzending met een open brief, waarin zij meer openheid van zaken geeft richting aangesloten restaurants. Echter leidt dit opnieuw tot vragen over de manier waarop restaurantcijfers tot stand komen en de instemming van restaurants inzake de blauwe reserveringsknop.

En nu? Wat doet KHN?

Na de uitzending heeft KHN een brief aan de Tweede Kamer en de Nederlandse Europarlementsleden gestuurd met twee aandachtspunten:

1. Het moet niet alleen voor ondernemers, maar juist voor de gasten op korte termijn duidelijk worden hoe de reviews en rankings op platforms, zoals The Fork, tot stand komen.
  2. Platforms moeten tijdig toestemming vragen aan ondernemers als zij de algemene voorwaarden aanpassen of belangrijke beleidswijzigingen doorvoeren. De Tweede Kamer heeft inmiddels een motie aangenomen, die staatssecretaris Keizer oproept om via de toezichthouder ACM platforms zoals The Fork, beter in de gaten te houden.

Daarnaast heeft KHN The Fork uitgenodigd om zo snel mogelijk samen in gesprek te gaan over meer transparantie en duidelijke voorwaarden. Deze afspraak zal waarschijnlijk eind februari plaatsvinden. Wij houden jullie op de hoogte over de vervolgstappen.