Op 15 mei 2025 heeft de gemeenteraad het nieuwe horecabeleid vastgesteld. Dit beleid brengt verschillende veranderingen met zich mee voor terrassen in de stad.

In dit bericht zetten we de belangrijkste punten en gevolgen voor ondernemers op een rij.

Regels m.b.t. openingstijden van het terras

  • In de zomer (1 maart tot 1 november) is de sluitingstijd uiterlijk 01:00 uur door de week en in het weekend 02:00 uur.
  • In de winter (1 november tot 1 maart) is de sluitingstijd uiterlijk 24:00 uur.

Let op: binnen deze maximale tijden kunnen door de stadsdelen gebieden aangewezen worden waar vroegere tijden gelden.

Het is nog onduidelijk of stadsdelen de huidige sluitingstijden, die vaak eerder zijn dan hierboven genoemd, gaan aanpassen. Buiten het centrum geldt voor winterterrassen veelal een sluitingstijd van 20.00 uur. In Zuid liep afgelopen winter een pilot met verruiming tot 22.00 uur; de evaluatie daarvan wordt binnenkort verwacht. Samen met een afvaardiging van ondernemers gaan we in gesprek met de stadsdelen over de verdere uitwerking van het nieuwe beleid.

De openingstijden van terrassen worden opgenomen in de omgevingsplanvergunning. Hoe dit precies vorm krijgt, wordt op een later moment duidelijk. Hierover zijn we nog in gesprek met de gemeente.

Beleid 'uitwaaierende terrassen' bij tropisch weer per direct stopgezet
De mogelijkheid om bij tropisch weer tijdelijk terrassen uit te breiden, zoals in stadsdeel Centrum, is per direct beëindigd. KHN heeft hierover contact gehad met het stadsdeel en aangegeven dat veel ondernemers moeite hebben met deze beslissing. Op de enkele extreem warme dagen bood deze regeling juist uitkomst voor horecazaken met weinig terrasruimte en werd deze gewaardeerd door gasten en buurtbewoners. Tegelijkertijd begrijpen we dat er ook zorgen zijn over overlast.

Daarom hebben wij het stadsdeel verzocht om tot een redelijke en evenwichtige benadering te komen, niet alleen wat betreft de afschaffing van de regeling, maar ook met het oog op de toekomst, wanneer zich opnieuw warme dagen voordoen. Wij hopen op een constructief overleg en dat we gezamenlijk tot een passende oplossing kunnen komen. Uiteraard ligt er ook een verantwoordelijkheid bij ondernemers om overlast te voorkomen en in goed contact te blijven of te komen met omwonenden. Nodig hen bijvoorbeeld eens uit voor een gesprek.

Wijzigingen bestaande terrassen
Bij wijzigingen in de exploitatie van een bestaand terras kunnen nieuwe voorschriften gelden, zoals andere sluitingstijden. Dit kan op basis een gebiedsgerichte aanpak, maar ook op basis van individuele omstandigheden, maatwerk. Dit is niet veranderd, het is alleen nog onduidelijk hoe dit exact vorm gaat krijgen in de vergunning.

Terrasexploitatieplannen
In sommige gebieden is een terrasexploitatieplan verplicht, waarin je aangeeft hoe je overlast voor omwonenden voorkomt. Deze plannen vallen vaak onder maatwerkafspraken.

Om extra voorschriften of beperkingen te voorkomen, is het verstandig om overlast actief te beperken en zelf contact te onderhouden met omwonenden. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar houd in ieder geval goed contact met je gebiedsmakelaar. Op basis van je adres kun je nagaan wie dat is.

Sommige pleinen of gebieden hebben ook gebiedsgerichte terrasplannen. Deze kunnen onder het nieuwe beleid blijven bestaan volgens het principe: ‘Wat goed gaat, moet blijven’. Aanpassingen of nieuwe plannen zijn mogelijk, altijd in overleg met het stadsdeel.

Incidentele festiviteiten / terrasactiviteit
Twee keer per jaar zijn activiteiten op een terras toegestaan tussen 09:00 en 22:00 uur, met een melding vooraf bij de gemeente. Dit is nieuw. Wanneer deze regeling ingaat en hoe gemeld kan worden is nog niet duidelijk. Incidentele festiviteiten zijn speciale activiteiten of evenementen die niet regelmatig plaatsvinden, maar af en toe georganiseerd worden.

In het horecabeleid van Amsterdam worden deze festiviteiten als volgt omschreven:

  • Frequentie: Maximaal 2 keer per jaar.
  • Tijdstip: Tussen 09:00 en 22:00 uur.
  • Geluidsniveau: Geen gebruik van geluidsversterkers; akoestische livemuziek is wel toegestaan.
  • Voorafgaande melding: De festiviteiten moeten minimaal 14 dagen van tevoren bij de gemeente worden gemeld.
  • Omwonenden informeren: Omwonenden moeten minimaal 7 dagen van tevoren worden geïnformeerd over de festiviteiten.
  • Op het terras worden ten behoeve van de activiteiten alleen tijdelijke objecten geplaatst, beperkt tot speeltoestellen, bereidingsapparatuur voor eten, beeldschermen en podia. Het reguliere meubilair hoeft gedurende de activiteiten niet geplaatst te worden.

De melding betreft alleen het terras, binnenblijft de exploitatie zoals gebruikelijk. Dat betekent ook dat het terras niet vanuit binnen mag worden voorzien van muziek. Bij collectieve festiviteiten of gebeurtenissen (bijvoorbeeld een EK voetbal, Koningsdag/-nacht, of het Songfestival) kunnen afwijkende regels gelden

Locatie en afmetingen

  • Terrassen moeten direct aan de gevel van het horecabedrijf of daar recht tegenover
  • Bij herinrichting van straten geldt een minimale doorloopruimte van twee meter. Op andere plekken blijft de minimale doorloopruimte zoals vastgesteld door het stadsdeelbeleid van kracht.
  • In het geval dat er geen trottoir is (shared space) In shared space-gebieden zonder trottoir gelden geen aparte normen, maar terrassen zijn daar alleen toegestaan als de verkeersveiligheid dat toelaat.
  • Bij trottoirs breder dan vier meter mag het terras maximaal de helft van de breedte innemen. Ruimere terrassen vereisen altijd een goedgekeurd terrassenplan.
  • Terrassen mogen niet uit het zicht of te ver van de horecazaak geplaatst worden
    De vereiste minimale diepte voor elk terras is 50 centimeter. Toegestane objecten en de gebruikers van het terras moeten binnen de vergunde afmetingen blijven.
  • De minimale diepte van een terras is 50 centimeter. Alle objecten en gebruikers moeten binnen de vergunde afmetingen blijven.

Deze regels zijn ongewijzigd. Wel gelden bij herinrichtingen en aanvragen voor verruiming de nieuwe normen voor voetgangersdoorloop: minimaal 2 meter. In drukke gebieden kan een bredere doorgang worden vereist.

Objecten en gebruik

  • Toegestane objecten zijn tafels, stoelen, parasols en terrasschotten.
  • Terrasverwarming is alleen toegestaan aan de gevel en met een vergunning. Andere vormen van terrasverwarming zijn niet toegestaan. Dekens en elektrische stoelverwarming zijn uiteraard wel toegestaan. KHN denkt mee over verduurzaming: Hoe verduurzaam ik mijn terras? | KHN. Dit beleid is in lijn met de huidige regels. Zie hier hoe je een vergunning aanvraagt.
  • Muziekinstallaties en beeldschermen zijn niet toegestaan.
  • Objecten zoals plantenbakken zijn toegestaan, mits de openbare ruimte dit toelaat, ze de zichtlijnen en verkeersveiligheid niet belemmeren, binnen de vergunde terrasruimte worden geplaatst, niet dienen als (grens)afbakening van het terras en goed worden onderhouden.

Opruimen en schoonhouden

  • Meubilair moet zoveel mogelijk binnen worden opgeborgen wanneer het horecabedrijf gesloten is. Buiten de toegestane openingstijden moeten ondernemers ervoor zorgen dat het terras niet gebruikt kan worden.
  • De exploitant is verantwoordelijk voor het schoonhouden van het terras en op basis van milieuwetgeving, ook van de directe omgeving binnen een straal van 25 meter. Dit is met name belangrijk voor bedrijven die eten en drinken voor ‘to go’ aanbieden.

Afwijkingen en meldingen

  • Maatwerk blijft mogelijk voor bijzondere locaties en bijzondere omstandigheden, alhoewel de meeste stadsdelen hier zeer terughoudend in zijn en in het stadsdeel centrum is er in principe geen uitbreiding van terrassen mogelijk.
  • Incidentele activiteiten op terrassen zijn toegestaan onder bepaalde voorwaarden en moeten gemeld worden bij de gemeente en worden beoordeeld door het stadsdeel.

Terrasschotten

Er is een motie aangenomen waarin is vastgelegd dat standaard terrasschotten maximaal 1,50 meter hoog mogen zijn. KHN pleitte voor 1,80 meter. Stadsdelen behouden echter de bevoegdheid om hogere schotten toe te staan op locaties waar deze hoogte al is toegestaan. KHN blijft zich inzetten voor ruimere mogelijkheden, vooral voor ondernemers die hun terras aantoonbaar verduurzamen. Meer informatie volgt.

Daarnaast moeten terrasschotten aan de bovenzijde voor minimaal 50% transparant zijn en mogen ze in de meeste gevallen alleen haaks op de gevel geplaatst worden.

Vervolg en contact
De komende tijd blijft KHN in gesprek met de gemeente en stadsdelen over de uitwerking van het nieuwe beleid en de uitvoering in de praktijk. Zodra er meer duidelijkheid, informeren we je via onze gebruikelijke kanalen. Heb je vragen over wat het nieuwe horecabeleid concreet betekent voor jouw onderneming? Neem dan contact op met jouw regiomanager: Nathalie ter Heide: 06 12 25 54 79 / n.terheide@khn.nl

Horecabeleid 2025 - Gemeente Amsterdam

Heb je een vraag?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens