Op 15 mei 2025 heeft de gemeenteraad het nieuwe horecabeleid vastgesteld. Dit beleid brengt verschillende veranderingen met zich mee voor terrassen in de stad.
In dit bericht zetten we de belangrijkste punten en gevolgen voor ondernemers op een rij.
Regels m.b.t. openingstijden van het terras
Let op: binnen deze maximale tijden kunnen door de stadsdelen gebieden aangewezen worden waar vroegere tijden gelden.
Het is nog onduidelijk of stadsdelen de huidige sluitingstijden, die vaak eerder zijn dan hierboven genoemd, gaan aanpassen. Buiten het centrum geldt voor winterterrassen veelal een sluitingstijd van 20.00 uur. In Zuid liep afgelopen winter een pilot met verruiming tot 22.00 uur; de evaluatie daarvan wordt binnenkort verwacht. Samen met een afvaardiging van ondernemers gaan we in gesprek met de stadsdelen over de verdere uitwerking van het nieuwe beleid.
De openingstijden van terrassen worden opgenomen in de omgevingsplanvergunning. Hoe dit precies vorm krijgt, wordt op een later moment duidelijk. Hierover zijn we nog in gesprek met de gemeente.
Beleid 'uitwaaierende terrassen' bij tropisch weer per direct stopgezet
De mogelijkheid om bij tropisch weer tijdelijk terrassen uit te breiden, zoals in stadsdeel Centrum, is per direct beëindigd. KHN heeft hierover contact gehad met het stadsdeel en aangegeven dat veel ondernemers moeite hebben met deze beslissing. Op de enkele extreem warme dagen bood deze regeling juist uitkomst voor horecazaken met weinig terrasruimte en werd deze gewaardeerd door gasten en buurtbewoners. Tegelijkertijd begrijpen we dat er ook zorgen zijn over overlast.
Daarom hebben wij het stadsdeel verzocht om tot een redelijke en evenwichtige benadering te komen, niet alleen wat betreft de afschaffing van de regeling, maar ook met het oog op de toekomst, wanneer zich opnieuw warme dagen voordoen. Wij hopen op een constructief overleg en dat we gezamenlijk tot een passende oplossing kunnen komen. Uiteraard ligt er ook een verantwoordelijkheid bij ondernemers om overlast te voorkomen en in goed contact te blijven of te komen met omwonenden. Nodig hen bijvoorbeeld eens uit voor een gesprek.
Wijzigingen bestaande terrassen
Bij wijzigingen in de exploitatie van een bestaand terras kunnen nieuwe voorschriften gelden, zoals andere sluitingstijden. Dit kan op basis een gebiedsgerichte aanpak, maar ook op basis van individuele omstandigheden, maatwerk. Dit is niet veranderd, het is alleen nog onduidelijk hoe dit exact vorm gaat krijgen in de vergunning.
Terrasexploitatieplannen
In sommige gebieden is een terrasexploitatieplan verplicht, waarin je aangeeft hoe je overlast voor omwonenden voorkomt. Deze plannen vallen vaak onder maatwerkafspraken.
Om extra voorschriften of beperkingen te voorkomen, is het verstandig om overlast actief te beperken en zelf contact te onderhouden met omwonenden. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar houd in ieder geval goed contact met je gebiedsmakelaar. Op basis van je adres kun je nagaan wie dat is.
Sommige pleinen of gebieden hebben ook gebiedsgerichte terrasplannen. Deze kunnen onder het nieuwe beleid blijven bestaan volgens het principe: ‘Wat goed gaat, moet blijven’. Aanpassingen of nieuwe plannen zijn mogelijk, altijd in overleg met het stadsdeel.
Incidentele festiviteiten / terrasactiviteit
Twee keer per jaar zijn activiteiten op een terras toegestaan tussen 09:00 en 22:00 uur, met een melding vooraf bij de gemeente. Dit is nieuw. Wanneer deze regeling ingaat en hoe gemeld kan worden is nog niet duidelijk. Incidentele festiviteiten zijn speciale activiteiten of evenementen die niet regelmatig plaatsvinden, maar af en toe georganiseerd worden.
In het horecabeleid van Amsterdam worden deze festiviteiten als volgt omschreven:
De melding betreft alleen het terras, binnenblijft de exploitatie zoals gebruikelijk. Dat betekent ook dat het terras niet vanuit binnen mag worden voorzien van muziek. Bij collectieve festiviteiten of gebeurtenissen (bijvoorbeeld een EK voetbal, Koningsdag/-nacht, of het Songfestival) kunnen afwijkende regels gelden
Locatie en afmetingen
Deze regels zijn ongewijzigd. Wel gelden bij herinrichtingen en aanvragen voor verruiming de nieuwe normen voor voetgangersdoorloop: minimaal 2 meter. In drukke gebieden kan een bredere doorgang worden vereist.
Objecten en gebruik
Opruimen en schoonhouden
Afwijkingen en meldingen
Terrasschotten
Er is een motie aangenomen waarin is vastgelegd dat standaard terrasschotten maximaal 1,50 meter hoog mogen zijn. KHN pleitte voor 1,80 meter. Stadsdelen behouden echter de bevoegdheid om hogere schotten toe te staan op locaties waar deze hoogte al is toegestaan. KHN blijft zich inzetten voor ruimere mogelijkheden, vooral voor ondernemers die hun terras aantoonbaar verduurzamen. Meer informatie volgt.
Daarnaast moeten terrasschotten aan de bovenzijde voor minimaal 50% transparant zijn en mogen ze in de meeste gevallen alleen haaks op de gevel geplaatst worden.
Vervolg en contact
De komende tijd blijft KHN in gesprek met de gemeente en stadsdelen over de uitwerking van het nieuwe beleid en de uitvoering in de praktijk. Zodra er meer duidelijkheid, informeren we je via onze gebruikelijke kanalen. Heb je vragen over wat het nieuwe horecabeleid concreet betekent voor jouw onderneming? Neem dan contact op met jouw regiomanager: Nathalie ter Heide: 06 12 25 54 79 / n.terheide@khn.nl