Vanaf 6 november geldt de mondkapjesplicht op meer locaties. Mondkapjes zijn opnieuw verplicht in alle publieke locaties binnen waar geen coronatoegangsbewijzen (CTB’s) gebruikt worden.

Dit geldt onder andere voor:

  • In alle voor publiek toegankelijke gebouwen binnen en overdekte gebieden waar geen coronatoegangsbewijs wordt gebruikt zoals:
    • Supermarkten, winkels, bibliotheken, spellocaties en pretparken;
  • Het openbaar vervoer, op het station, inclusief winkels op het station, op perrons en bij tram- en bushaltes;
  • Op de hele luchthaven en in vliegtuigen;
  • Bij verplaatsing in mbo scholen, hogescholen en universiteiten. Als je zit mag het mondkapje af;
  • Bij de uitvoering van contactberoepen, waar nodig, dit geldt zowel voor klant als voor dienstverlener.

Op deze plekken is het dragen van een mondkapje verplicht.

Geen mondkapjesplicht in de horeca, maar wel in een afhaal restaurant

In de horeca geldt de plicht coronatoegangsbewijs (CTB) te controleren. Afhaalrestaurants zijn hiervan uitgezonderd en daarvoor gelden de bepalingen, zoals in een winkel en dus een mondkapjesplicht vanaf 6 november.
In restaurants waar je zowel kunt verblijven om ter plaatse de consumpties te nuttigen en ook kunt afhalen geldt vanaf 6 november het volgende:

Voor de gasten die alleen komen afhalen, mag je ervoor kiezen geen CTB te controleren, maar een mondkapje te verplichten. Je hebt dan 2 verschillende werkwijzen: voor de gast die ter plaatse wat nuttigt geldt een CTB check en geen mondkapje. Voor de afhalende gast geldt dat deze wel een mondkapje moet dragen en geen CTB check hoeft te krijgen. Als ondernemer kan je er ook voor kiezen 1 stramien te hanteren en iedereen op CTB te checken. Het is niet toegestaan om het om te draaien en iedereen een mondkapje te laten dragen en daarmee geen CTB te controleren.

Moeten hotels en vergadercentra een CTB check doen? En hoe zit het met mondkapjes dragen in hotels?

Hotels zijn voor logies en vallen niet onder de noemer eet- en drinkgelegenheid. Als gasten voor logies komen dan is in de binnenruimte een mondkapje verplicht. In de hotelkamer is dat niet verplicht. In de eet- of drinkgelegenheid van het hotel is een CTB verplicht maar daarbinnen is er dan geen mondkapje verplicht.

Hetzelfde geldt voor zalen/vergadercentra die geen eet- en drinkgelegenheid zijn, daar hoeft het CTB niet gecontroleerd te worden en moet de gast een mondkapje dragen als deze niet zit. Als de bijeenkomst gecaterd wordt, dan geldt wel de CTB verplichting en is een mondkapje weer niet nodig.

Moet er in de horeca 1,5 m afstand gehouden worden?

De 1,5 meter afstand is een dringend advies aan iedereen. Geen verplichting. Daar kun je bij de inrichting van je zaak rekening mee houden.

Is een mondkapje verplicht voor personeel?

In de ruimten waar een CTB plicht geldt, zoals eet- en drinkgelegenheden, is een mondkapje niet verplicht, ook niet voor het personeel. Als er geen CTB plicht is, zoals bijvoorbeeld in een fastservice bedrijf waar je alleen kan afhalen, dan moet het personeel een mondkapje op.

Is het CTB verplicht of optioneel voor personeel?

Het CTB mag nu niet met een verplichting aan personeel worden gevraagd, Het kabinet onderzoekt wel of dat wel geregeld kan worden in het bedrijf waarvoor de CTB verplichting voor gasten geldt. Daarover wordt 12 november meer bekend gemaakt.

Kun je voor het hele bedrijf een CTB plicht instellen, waardoor mondkapjes niet nodig zijn?

De regelgeving voorziet er niet in. Het gaat om de eet- en drinkgelegenheid waarvoor een CTB geldt. Is die verplichting er niet, zoals in een hotellobby of zalencentrum, dan is in de publieke binnenruimte een mondkapje vereist. Je mag voor toegang voor deze bedrijven een CTB eisen (eigen keus van de ondernemer), maar dan nog blijft in de publieke binnenruimte een mondkapje verplicht omdat het CTB vanuit de wet en regels niet verplicht is.

Een onderneming mag natuurlijk zelf toegangseisen stellen en dat moet dan voor binnenkomst worden aangegeven en zonder onderscheid worden toegepast.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens