Op 21 april is het ‘Werelddag van de Creativiteit en Innovatie' (World Creativity and Innovation Day). Een dag waarop we stilstaan bij creatief en innovatief denken en het optimaliseren van innovatiemogelijkheden. Met als doel om een duurzame toekomst te creëren. Ook horecaondernemers zijn volop bezig met creatief en innovatief denken en maken gebruiken van slimme oplossingen om efficiënter te werken. En dat is zeker in een tijd van hoge personeelskrapte zeer welkom.

De economie is constant in beweging, zo ook de horecabranche. Talloze innovaties en concepten passeren de revue. Steeds vaker zien we oplossingen om creatief om te gaan met grote uitdagingen binnen de branche. Bijna elke horecaondernemer heeft moeite om geschikt personeel te vinden – mede dankzij de uitstroom door het coronavirus. Dit zie je ook duidelijk terug in De Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector 2021 (NBTC).

Slim omgaan met het personeelstekort

Hoewel de groei in de horeca naar verwachting de komende periode weer flink toeneemt, blijft de arbeidsmarkt door vergrijzing en concurrentie met nieuwe aanbieders en andere branches krap. Dit vraagt om innovatief denken. Goede – ook secundaire – arbeidsvoorwaarden maken dat we als branche onze mensen langer kunnen binden. Door meer aandacht te besteden aan training en opleiden, bieden we medewerkers perspectief en profileren we ons als een aantrekkelijke bedrijfstak. Dat kan bijvoorbeeld ook door gebruik te maken van online leren. KHN biedt via de KHN Academie verschillende e-learnings aan zodat horecamedewerkers op een laagdrempelige manier hun kennis kunnen verbreden en verdiepen. Daarnaast bieden we veel andere tips en tools voor het binden en boeien van medewerkers. En ook door automatisering, robotisering en Artificial Intelligence kunnen we de druk op de arbeidsmarkt terugdringen en efficiënter gaan werken.

Digitaal vs. de ‘human touch’

Zo zie je nu al in hotels de mogelijkheid voor een digitale check-in en lopen bestellingen op terrassen – mede door corona – in sommige gevallen via een QR-code-systeem. Via bijvoorbeeld Orderli laat je gasten zelf bestellen en betalen. Zo verhoog je je omzet en bespaar je op personeelskosten. Ook wordt er in keukens steeds meer gewerkt volgens gestandaardiseerde processen, ontkoppeld koken, deelfabricaten, pannenkoekrobots, etc. Maar ook daar geldt dat de mens uiteindelijk het verschil maakt.

Een mooi voorbeeld hiervan is restaurant Dadawan in Tilburg, waar robots in de bediening werken en eten uitserveren.

Gastvrijheid blijft leidend

Het karakter van de horeca zal door innovatieve oplossingen veranderen. Voor de gast wordt de keuze groter: snelle formulerestaurants en hotels of juist kleinschalig en ambachtelijk. Maar gastvrijheid blijft hoe dan ook de leidende factor. Voor technische ontwikkelingen geldt dat dit het overige personeel moet kunnen ontlasten en dat gasten dan sneller en eenvoudiger kunnen bestellen/inchecken. Het vervangt de echte gastvrijheid van goede bediening en gastbeleving natuurlijk niet. Daarvoor blijft de menselijke touch altijd belangrijk! Hiermee kunnen we ons ook in de toekomst onderscheiden van nieuwe aanbieders!

Meer weten? Bekijk dan goede voorbeelden, tips en tools in de KHN-inspiratiebox!

Gerelateerde standpunten

Lees meer

Bekijk de e-learnings van KHN

Weet jij hoe je een winstgevend terras realiseert? Of hoe je nou écht koffie maakt waarvoor gasten terugkomen? Horecamedewerkers én -ondernemers kunnen eenvoudig hun kennis en vaardigheden over verschillende onderwerpen kunnen verbeteren. Denk aan koffie, bier, wijn, vis, gevogelte. Maar ook op het gebied van hygiëne en allergenen kun je verschillende licenties halen.

Bekijk alle modules