Met het versoepelen van de coronamaatregelen zullen de bezoekers weer terugkeren naar de binnenstad van Amsterdam.

De gemeente zet extra maatregelen in om de drukte in goede banen te leiden. Het gaat onder andere om extra handhaving en reiniging, ‘crowd management’ en campagnes.

Campagne gewenst gedrag

De campagne stimulering gewenst gedrag is een onderdeel van het uitvoeringsprogramma Aanpak Binnenstad. De gemeente probeert met deze campagne ongewenst gedrag om te zetten in gewenst gedrag. Het gaat hierbij onder andere om:

  • Plassen doe je op de wc;
  • Op straat ben je stil;
  • Alcohol drink je binnen of op het terras.

De campagne is gericht op Nederlandse en buitenlandse bezoekers tussen de 18 en 34 jaar die het Wallengebied, Leidsebuurt en Rembrandtplein en omgeving bezoeken. De campagne bestaat uit uitingen op straat en een online deel.

Online

De online campagne is gericht op bezoekers voorafgaand en tijdens hun bezoek aan de binnenstad. Mogelijke bezoekers worden aangesproken zodra ze een zoektocht starten om naar Amsterdam te gaan. Dit is dus nog in het land van herkomst, vanachter de computer of telefoon. Als bezoekers vervolgens in de uitgaansgebieden komen, krijgen zij weer berichten te zien op hun telefoon waarin wordt verteld welk gedrag van hen wordt verwacht.

In het gebied

Op straat worden bezoekers met teksten en foto’s van bewoners op borden en banieren nogmaals gewezen op het gewenste gedrag. De uitingen zijn voorafgaand aan de campagne besproken met bewoners en ondernemers en waar mogelijk aangepast aan de hand van hun opmerkingen. Daarnaast benadrukken woonbuurtborden, extra groenbakken en bijvoorbeeld een hinkelbaan of een speeltoestel dat de bezoeker zich in een woonbuurt bevindt. In de uitgaansgebieden heten hosts de bezoekers welkom en wijzen hen ook op het gewenste gedrag. Zichtbaarheid van de regels op borden en banieren maakt het makkelijker voor handhavers en politie om boetes uit te delen. Oproep aan ondernemers is om waar mogelijk ook deze boodschap te verkondigen. Er zullen immers vaker en meer boetes uitgedeeld worden.

Campagnemateriaal

De verschillende afbeeldingen van het campagnemateriaal zijn hier te bekijken.
Posters zijn op te vragen bij danielnagel@amsterdam.nl

Voor meer informatie, zie hier

Bron: Gemeente Amsterdam

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens