Heb je in de periode 22 september t/m 31 december 2021 controle op het CTB moeten uitvoeren en heb je daarbij extra kosten gemaakt voor bijvoorbeeld personeel of materiële kosten? Mogelijk kom je dan in aanmerking voor een vergoeding.

Sinds 25 september 2021 is in verschillende sectoren het coronatoegangsbewijs (CTB) verplicht voor bezoekers en sinds 6 november geldt het CTB op meer plaatsen, bijvoorbeeld op buitenterrassen en in sportscholen. Vanuit het Rijk is geld beschikbaar gesteld om ondernemers te ondersteunen met de controle op het CTB.

Vergoeding CTB

Heb je in de periode 22 september t/m 31 december 2021 controle op het CTB moeten uitvoeren en heb je daarbij extra kosten gemaakt voor bijvoorbeeld personeel of materiële kosten? Mogelijk kom je dan in aanmerking voor een vergoeding. Het moet gaan om extra kosten die je specifiek hebt gemaakt voor de controle op de CTB. Zoals de aanschaf van een scanner of de inhuur van personeel speciaal voor de CTB-check. Zie de voorwaarden in het aanvraagformulier. Je kan tot 7 januari 2022 een aanvraag doen voor deze vergoeding.

Rekentool

Voor het berekenen van de extra personeelskosten kun je deze rekentool gebruiken als hulpmiddel. Voor het eerste deel ‘Compensatie loonkosten werknemers en arbeidskrachten’ hoef je alleen rij 4 en 5 in te vullen (het gemiddeld aantal gasten per dag en het aantal dagen dat je geopend bent per week). De overige velden zijn al ingevuld.

Vervolgens stuur je een eigen factuur met bijlagen ter verantwoording naar de gemeente. Daarbij wordt uitgegaan van de openingstijden zoals die golden per 22 september. Op de factuur moet een duidelijke omschrijving staan waar het bedrag aan is besteed.

De gemeente dient de uitbetaalde subsidie te verantwoorden bij de veiligheidsregio en het Rijk. En de ondernemer dient de aangevraagde subsidie te verantwoorden bij de gemeente.

Voorwaarden

Voorwaarden voor het aanvragen van subsidie ter dekking van:

1

Extra personeelskosten van bestaand personeel

m.b.v. onderdeel 1 in de rekentool kan je een berekening maken. De uitkomst kan je gebruiken voor het opmaken van een factuur met een duidelijke omschrijving welke kosten het betreft.

Om aan te tonen dat het om extra uren gaat kan je een overzicht meesturen van een personeelsplanning van de week vóór 22 september en een week na 22 september of een loonstrook van een medewerker die normaal minder uren maakt en nu aantoonbaar meer uren heeft gemaakt (persoonsgegevens zwart gemaakt).

2

Extra personeelskosten van nieuwe medewerkers (na 22 september in dienst)

Een arbeidscontract wat na 22 september is ingegaan (persoonsgegevens zwart gemaakt).

3

Extra personeelskosten voor het inhuren van derden (via uitzendbureau/payroll)

Kopie factuur als bewijsmateriaal meesturen

4

Scanapparatuur, iPad, telefoon etc. wat is aangeschaft na 22 september

Kopie factuur als bewijsmateriaal meesturen

Uiteraard worden de facturen zoals vermeld in regel 3 en 4 gewoon door de ondernemer betaald en dienen de kopieën alleen ter verantwoording.

Aanvraag indienen

Je kan een aanvraag indienen door het Aanvraagformulier vergoeding voor controle op coronatoegangsbewijzen (PDF) in te vullen en per mail te versturen. Stuur de complete aanvraag (formulier + bijlagen) uiterlijk 6 januari 2022 naar gvb-vergunningen@alkmaar.nl.

Vragen

Bij vragen stuur je ook een mail aan gvb-vergunningen@alkmaar.nl.

Meer informatie

Op de website van de gemeente Alkmaar Coronavirus, informatie voor (culturele) ondernemers vind je een overzicht van welke (nieuwe) regelingen er van kracht zijn ter ondersteuning van de ondernemers.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens