In de Metropoolregio Amsterdam wordt het digitaal nachtregister van VisitorData sinds 2018 gebruikt als belangrijkste instrument voor actueel inzicht in verblijfstoerisme. Circa 70% van de hotels in de MRA zijn aangesloten.
Inmiddels hebben de meeste gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) het digitaal nachtregister ingevoerd. Naast inzichten op het niveau van de gemeente, hebben gebruikers tevens toegang tot de regionale inzichten. Ons bestuur steunt het digitale nachtregister omdat dit waardevolle inzichten biedt, zorgt voor lagere administratieve lasten en bijdraagt aan een gelijk speelveld. Voor leden die vragen hebben over deelname aan het digitale nachtregister, zijn de belangrijkste vragen hieronder opgenomen en voorzien van een duidelijk antwoord.
Vraag & Antwoord
Toelichting digitaal nachtregister van VisitorData:
Wat is het digitale nachtregister?
In Nederland zijn alle hotels verplicht een doorlopend nachtregister bij te houden. Bijna alle hotels doen dit via hun PMS. Een deel van deze gegevens betreft persoonsgegevens. Het overige deel biedt een goede basis voor (anonieme) inzichten t.b.v. onderzoek, statistiek en city marketing. Dit is waar het digitale nachtregister om de hoek komt kijken. Het digitale nachtregister komt niet in de plaats van het eigen nachtregister van het hotel, maar sluit daarop aan door hergebruik te maken van specifieke niet-persoonsgegevens.
Welke gegevens worden verwerkt?
In het digitale nachtregister worden de volgende gegevens verwerkt:
Geen van deze gegevens betreft een persoonsgegeven. Het digitale nachtregister is dan ook volledig AVG proof. De individuele gegevens zijn en blijven van de hotels. De samengestelde gegevens die tot inzichten zijn verwerkt op het niveau van de gemeente en regio zijn voor alle gebruikers, waarbij sprake is van een closed-user group. De portal is niet publiek toegankelijk en alleen geautoriseerde gebruikers hebben toegang tot de inzichten.
Is een technische aansluiting verplicht?
Nee, de technische aansluitingen zijn louter bedoeld om administratieve lasten weg te nemen bij de hotels. Op dit moment zijn circa 700 hotels aangesloten bij VisitorData waarvan circa 97% middels een automatische connectie met het PMS. Maar dat is dus geen vereiste. Het is tevens mogelijk om de gegevens maandelijks aan te leveren in een standaard rapportage uit het PMS. Het hotel stuurt VisitorData dan enkele dagen na maandeinde per e-mail een export met de check-outs of check-ins van de vorige maand. Ook bij maandaanlevering worden uiteraard geen persoonsgegevens verwerkt. Dezelfde gegevens als hierboven vermeld worden verwerkt, maar dan in 1 keer voor de hele maand.
Hoe kunnen gegevens worden aangeleverd?
Het is mogelijk om de gegevens op verschillende manieren aan te leveren (API, SFTP, etc.) in verschillende formats (json, xml, csv, txt). Meestal worden de gegevens in een dagelijkse report gepusht vanuit het PMS van het hotel naar VisitorData. Indien er een API beschikbaar is, dan kan VisitorData ook een integratie ontwikkelen (kosteloos). Voor meer dan 35 PMS-en zijn reeds automatische connecties ontwikkeld. Voor hotels die niet over een PMS beschikken, is het mogelijk de gegevens maandelijks aan te leveren in Excel. Met elk hotel dat aansluit op het platform worden de afspraken vastgelegd middels een deelnameformulier.
Wat zijn de voordelen van aansluiting?
Aansluiting op het digitale nachtregister is kosteloos. Indien een automatische connectie is ingeregeld, kost het de hotels geen tijd; alle processen verlopen immers automatisch. Aangesloten hotels ontvangen een inlog voor de portal met de inzichten van de betreffende gemeente en regio. Daarnaast werkt VisitorData samen met het CBS in de zin dat VisitorData de verplichte maandelijkse CBS statistieken voor de hotels automatisch mag verzorgen via het digitale nachtregister. De hotels hebben er dan geen omkijken meer naar en ontvangen dan geen brieven/reminders meer vanuit het CBS. Enige uitzondering is de jaarlijkse CBS ‘Inventarisatie Logiesaccommodaties’; die moet nog wel door de hotels zelf worden ingevuld.
Welke inzichten zijn in de portal beschikbaar?
De online portal met de inzichten bestaat uit 4 delen: 1. Mijn accommodatie met de inzichten op het niveau van het hotel (dit onderdeel is uiteraard alleen toegankelijk voor het hotel zelf en niet voor andere gebruikers van de portal; de gemeente heeft geen inzicht in de gegevens van individuele hotels). 2. Mijn gemeente met de samengestelde inzichten op het niveau van de gemeente. 3. Mijn regio met de samengestelde inzichten op het niveau van de regio en de aangesloten gemeenten in de regio. 4. Mijn favorieten waar gebruikers naar believen eigen dashboards kunnen samenstellen. Dit stelt hotels in staat om een city of regio benchmark te doen op specifieke inzichten. Gebruikers kunnen zelf filters instellen bijvoorbeeld m.b.t. het tijdvak, de tijdseenheid, het referentiejaar, segmentatie, herkomst, etc. In de portal geldt de regel dat de inzichten alleen worden getoond indien deze gebaseerd zijn op de samengestelde gegevens van minimaal 5 of meer accommodaties, zodat de inzichten niet herleidbaar zijn naar individuele hotels.