Horecaondernemer of kinderjuf? NIX 18 in de praktijk

Hoe gaat de horeca om met de leeftijdsgrensverhoging van 16 naar 18 jaar? Wat zijn de gevolgen, waar lopen horecaondernemers tegenaan en wat moét er anders? Bekijk de video!

Sinds 1 januari 2014 mag geen alcohol worden verkocht aan jongeren onder 18 jaar. Dat heeft gevolgen voor alle drankverstrekkende bedrijven. Horecaondernemers Berjan van Groen, Flip van Adrichem en domeinadviseur Eric de Kock vertellen over hun ervaringen en uitdagingen in Hart van de Horeca.

Inzet KHN
De Drank- en Horecawet wordt in december geëvalueerd. KHN zet in op de volgende punten:

  • De verkoop aan jongeren onder de 18 moet strafbaar worden gesteld, niet het wel of niet checken van de ID
  • Wederverstrekkers (ouders, vrienden die doorgeven) moeten ook strafbaar worden gesteld
  • We vinden dat de horeca verplicht betrokken moet worden bij het preventie- en handhavingsplan van de gemeente. De overheid zou deze verplichting op moeten leggen aan gemeenten

Campagne 18 jaar? Bewijs 't maar
Onlangs is KHN samen met de brouwers de campagne '18 jaar? Bewijs het maar' gestart. Het moet voor jongeren normaler worden om hun ID te laten zien. KHN en de Nederlandse Brouwers ondersteunen u met gratis posters, tafel/bar-kaarten, raamstickers voor in uw bedrijf en kant-en-klare posts voor op uw Facebook pagina. Wilt u deze gratis materialen ook ontvangen of meer weten? Bekijk dan de speciale campagnepagina 18 jaar? Bewijs ’t maar!

Terug