Ongewenst gedrag op de werkvloer: wat kun jij doen?

Ongewenst gedrag komt relatief vaak voor in de horeca. Wist je dat één op de vijf medewerkers ongewenst gedrag ervaart? Door dit proactief aan te pakken heb je controle in plaats van te reageren na een incident. Dan is er vaak al chaos en loop je achter de feiten aan. Wat kun jij doen tegen ongewenst gedrag?

Ongewenst gedrag is een breed begrip en kan zich afspelen in verschillende situaties: zo kan het gaan over de omgang tussen de leidinggevende en een medewerker, tussen collega’s, maar ook tussen medewerkers en gasten. Denk dan aan discriminatie, pesten op de werkvloer, agressie en schreeuwen/schelden, seksueel getinte opmerkingen en ongewenste aanrakingen, intimidatie en respectloos gedrag.

Herkennen van gedrag

Bij ongewenst gedrag hoort ook de term grensoverschrijdend gedrag. Omdat het echt gaat om iemands persoonlijke grenzen. De eerste stap om dit aan te pakken is het herkennen van dit gedrag. In de horeca heerst vaak een informele werksfeer en juist daarom is het verstandig om vooraf met elkaar af te spreken waar de grenzen liggen en wat gezien wordt als ongewenst gedrag.

Wat de één bijvoorbeeld ziet als een grap, voelt voor de ander misschien niet zo. Het is dan belangrijk om het stilzwijgen te doorbreken. Praat met elkaar over dit onderwerp tijdens werkoverleggen en vraag aan je medewerkers wat zij als ongewenst gedrag zien. Maak daar vervolgens afspraken met elkaar over: wat verstaan wij met elkaar onder ongewenst gedrag? Hoe gaan we hiermee om? En bij wie kun je terecht als je ermee te maken krijgt?

Gevolgen van reageren ná een incident

Als je ongewenst gedrag niet regelmatig bespreekbaar maakt, dan heeft dat negatieve gevolgen voor je bedrijf:

  • Medewerkers verliezen het vertrouwen in jou als werkgever
  • Hoge kosten door verzuim en vermindering van arbeidsproductiviteit
  • Medewerkers stappen op
  • Een “brandjes blussen”-mentaliteit
  • Je bedrijf komt mogelijk in een negatief daglicht

Wat is er nodig om dit te veranderen?

Wees eerlijk naar jezelf toe en stel jezelf vragen als: wanneer ondernam ik actie voordat er iets misging in plaats van daarna? Wat hield mij tegen op de momenten dat ik pas daarna reageerde? Bedenk hoe je dat een volgende keer anders kunt doen.

Let op de volgende zaken:

  • De focus moet op preventie liggen, naar een proactieve veiligheidscultuur.
  • Bespreek met je medewerkers hoe je over (on)gewenst gedrag kunt praten.
  • Een betrouwbaar feedbackproces zorgt ervoor dat mensen weten: als ik iets zeg, gebeurt er iets.
  • Geef je preventiebeleid een hartslag: houd het niet bij eenmalig, maak het continu.
  • Het borgen van de sociale veiligheid biedt kansen voor jou als ondernemer. Medewerkers hebben meer werkplezier, blijven langer bij je werken en stralen positiviteit ook uit naar de gasten.

Best practice: Hoe pakt collega-ondernemer Nina Hooimeijer van BIRD ongewenst gedrag aan?

Nina Hooimeijer is mede-eigenaar van BIRD Rotterdam en voorzitter van KHN Rotterdam. Bij BIRD werken mensen met verschillende nationaliteiten, verschillende voorkeuren, sommigen hebben met arbeidsbeperkingen te maken, etc. BIRD hanteert een personeelsbeleid dat uitgaat van diversiteit en cultuursensitief werken. De uitgangspunten hiervoor zijn:

  • Een goede man-vrouwverhouding
  • Alle leeftijden op de werkvloer
  • Medewerkers met verschillende achtergronden
  • Op diversiteit sturen bij het vinden van nieuwe medewerkers
  • Diversiteit in alle functies; van afwasser tot manager

Om cultuursensitief te werken laat BIRD het personeel per event aansluiten op de doelgroep die erop afkomt. De uitgangspunten hiervoor zijn:

  • Rotterdam is divers
  • Mensen willen zichzelf herkennen achter de bar en aan tafel
  • BIRD heeft voor elk feest of event een apart team dat past bij het event
  • En vooral: waarbij voelen de medewerkers zich het prettigst?

Hoe voorkomt BIRD ongewenst gedrag?

BIRD streeft ernaar om ongewenst gedrag te voorkomen door duidelijke gedragsregels te implementeren, trainingen aan te bieden, gesprekken te voeren en (Kahoot)quizen over het onderwerp te doen. Tegelijkertijd benadrukt ook Nina dat praten over ongewenst gedrag niet een kwestie is van één keer doen en afvinken, maar dat het onderdeel van je bedrijfsvoering moet zijn: vraag ernaar, zet het op de agenda van werkoverleggen en wees op de werkvloer alert op hoe de omgangsvormen zijn. De gewenste omgangsvormen bij Bird staan beschreven in een safe space policy, die zowel voor medewerkers als voor gasten geldt.

Tools en tips van KHN

Wij hebben verschillende tools die je helpen om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Ook bieden deze je een vertrekpunt voor het tegengaan van ongewenst gedrag en het doorvoeren van gewenst gedrag. Wil je meer weten? Bekijk dan ook:

Wil je sparren over een situatie in jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op met KHN Advies via 0348 489 489 of info@khn.nl.