Ongewenst gedrag komt in de horeca relatief vaak voor. Een kwalijke zaak, want dit heeft grote gevolgen voor zowel het slachtoffer als voor je bedrijf. Een hoger ziekteverzuim door werkstress is slechts één voorbeeld hiervan. Als werkgever wil je dus alles doen om ongewenst gedrag te voorkomen. Ontdek hoe je een veilige werkcultuur creëert.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Het is een breed begrip, waaronder pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie en agressie vallen.
Bij ongewenst gedrag wordt ook vaak de term grensoverschrijdend gedrag gebruikt. Dit omdat het echt een overschrijding van iemands persoonlijke grenzen betreft. Hoe en wanneer deze grens wordt overschreden, is voor elk persoon anders. Wat voor de één een leuk grapje is of een troostend gebaar, kan voor de ander als onprettig of ongepast worden ervaren.
Ongewenst gedrag kan zich afspelen in verschillende situaties: zo kan het gaan over de omgang tussen de leidinggevende en een medewerker, tussen collega’s én tussen medewerkers en gasten.
Ongewenst gedrag op de werkvloer heeft grote negatieve gevolgen voor zowel het slachtoffer als voor het bedrijf. Mogelijke gevolgen zijn:
In een omgeving waar psychologische vrijheid heerst, voelen mensen zich vrij om zichzelf te zijn, zich uit te spreken en hun grenzen aan te geven. Hiermee creëer je een veilige werkomgeving. In de horeca heerst vaak een informele werksfeer en juist daarom is het nog belangrijker om met elkaar af te spreken waar de grenzen liggen en wat gezien wordt als gewenst én ongewenst gedrag.
Maak zo concreet mogelijke gedragsafspraken en bespreek ook waar je terecht kunt als je met ongewenst gedrag te maken krijgt. Gebruik hiervoor het modelprotocol ongewenst gedrag. Je kunt niet alles in detail vastleggen, maar de norm afspreken is belangrijk. Evalueer ook na verloop van tijd wat er goed gaat en wat beter kan. Zo zorg je met elkaar ervoor dat het onderwerp op de agenda blijft staan.
Het omstandereffect is een sociaalpsychologisch fenomeen waarbij mensen minder snel hulp bieden aan iemand in nood, als er anderen aanwezig zijn. Hoe meer mensen getuige zijn bij een noodsituatie of situatie waarin ongewenst gedrag voorkomt, hoe kleiner de kans is dat iemand ingrijpt. Ben je als collega of werkgever getuige van zo’n situatie? Dan is het belangrijk dat je niet wegkijkt of meelacht, maar het ziet als een noodsituatie. Bij de omstanderstraining leer je welke interventies je kunt inzetten om op een veilige en effectieve manier te reageren op ongewenst gedrag, bijvoorbeeld ingrijpen of afleiden. De focus ligt altijd bij het beschermen van de persoon die het ongewenste gedrag ervaart.
Hierbij is het belangrijk dat je het slachtoffer achteraf steunt. Vaak zoeken mensen de schuld bij zichzelf als het gaat om ongewenst gedrag. Het helpt dus echt als je steun geeft en aanmoedigt om het voorval te bespreken met de vertrouwenspersoon, hr-afdeling, een leidinggevende of werkgever.
Een leidinggevende heeft een belangrijke rol als het gaat om ongewenst gedrag. Wees je bewust van je positie als leidinggevende en de impact van jouw gedrag op anderen. Door als team veel met elkaar te praten en ongewenst gedrag bespreekbaar te maken, leert iedereen elkaar beter kennen. Op die manier kan een leidinggevende sneller signalen oppikken en creëer je een veilige werkcultuur, waarin het mogelijk is om fouten te maken.
Tips voor leidinggevenden
Training voor leidinggevenden
Schrijf je in voor de managementtraining Sociale Veiligheid. Deze gratis training is voor alle leidinggevenden die hun kennis en vaardigheden willen vergroten om een bijdrage te leveren aan sociale veiligheid.
Lees ook; KHN | Beleid op psychosociale arbeidsbelasting (PSA).
Hoe ga ik om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Het is verstandig om een protocol ongewenst gedrag in te stellen. Gebruik ons modelprotocol....