Grensoverschrijdend gedrag is een actueel thema, helaas ook in de horeca. In onze branche draait het om sociaal contact; tussen medewerkers en gasten en tussen medewerkers onderling. Een veilige omgeving, waarin iedereen elkaar met respect behandelt, is daarom heel belangrijk.
Als horecaondernemer wil je dat iedereen zich prettig en veilig voelt in jouw zaak, zowel je gasten als je medewerkers. Ze kunnen te maken krijgen met verschillende vormen van ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, pesten en discriminatie. Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om dit te voorkomen en aan te pakken. Met als resultaat een sociaal veiligere en inclusievere plek voor jouw gasten én team. Dit leidt bovendien tot meer werkplezier, een hogere arbeidsproductiviteit en een lager ziekteverzuim.
Op grond van de Arbeidsomstandighedenwet is elk horecabedrijf verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving en beleid te ontwikkelen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA), zoals (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten en werkdruk.
We hebben de nodige documenten en tools beschikbaar om aan deze verplichting te voldoen. Wil je alles in één oogopslag bij elkaar? Maak dan gebruik van het model Personeelshandboek van KHN. Daarin vind je de onderstaande onderdelen die passen bij een goed beleid voor sociale veiligheid:
De campagne Ben je oké? helpt je bij het creëren van een veilige uitgaansomgeving door ongewenst seksueel gedrag bespreekbaar te maken en te voorkomen. Met een toolkit, inclusief instructievideo’s en richtlijnen, leren medewerkers grensoverschrijdend gedrag te herkennen en hierop te handelen. Door gasten en personeel bewust te maken van de kracht van de vraag 'Ben je oké?', draagt de campagne bij aan sociale veiligheid in de horeca. Kijk voor meer informatie en gratis materialen op benjeoke.nl.
In mei 2023 is een wetsvoorstel aangenomen dat werkgevers (met meer dan tien medewerkers) verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit voorstel ligt overigens nog bij de Eerste Kamer en is nog niet van kracht. De verwachting is wel dat deze verplichting er gaat komen. Los daarvan zien we ook dat horecabedrijven behoefte hebben aan een vertrouwenspersoon of -personen.
In het wetsvoorstel staat dat werkgevers één of meerdere interne medewerkers als vertrouwenspersoon moeten benoemen. Als dat niet mogelijk is binnen het bedrijf, moet de werkgever één of meerdere externe vertrouwenspersonen aanwijzen. Vanwege de vele personeelswisselingen én de benodigde opleidingseisen is het de verwachting dat veel horecaondernemers de voorkeur zullen geven aan een externe vertrouwenspersoon. Op internet vind je veel aanbieders. Heb je een ziekteverzuimverzekering of contract met een Arbodienst? Informeer daar dan voor de mogelijkheden.
Wil je weten wat een vertrouwenspersoon doet? Bekijk dan eens deze video van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: SZW vertrouwenspersoon animatie (youtube.com).
Hoe ga ik om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Het is verstandig om een protocol ongewenst gedrag in te stellen, gebruik ons modelprotocol....