Grensoverschrijdend gedrag is een actueel thema, helaas ook in de horeca. In onze branche draait het om sociaal contact; tussen medewerkers en gasten en tussen medewerkers onderling. Een veilige omgeving, waarin iedereen elkaar met respect behandelt, is daarom heel belangrijk.

Als horecaondernemer wil je dat iedereen zich prettig en veilig voelt in jouw zaak, zowel je gasten als je medewerkers. Ze kunnen te maken krijgen met verschillende vormen van ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, pesten en discriminatie. Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om dit te voorkomen en aan te pakken. Met als resultaat een sociaal veiligere en inclusievere plek voor jouw gasten én team. Dit leidt bovendien tot meer werkplezier, een hogere arbeidsproductiviteit en een lager ziekteverzuim.

Wettelijke verplichting en goed werkgeverschap

Op grond van de Arbeidsomstandighedenwet is elk horecabedrijf verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving en beleid te ontwikkelen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA), zoals (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten en werkdruk.

Hoe kun je hieraan voldoen?

We hebben de nodige documenten en tools beschikbaar om aan deze verplichting te voldoen. Wil je alles in één oogopslag bij elkaar? Maak dan gebruik van het model Personeelshandboek van KHN. Daarin vind je de onderstaande onderdelen die passen bij een goed beleid voor sociale veiligheid:

  • Protocol ongewenst gedrag: richtlijnen voor het voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag.
  • Klachtenprocedure (deze staat in bovengenoemd modelprotocol ongewenst gedrag): een duidelijke procedure voor werknemers om melding van ongewenst gedrag te kunnen doen; eerst informeel via de leidinggevende en indien nodig via een formele klachtenprocedure.
  • Registratie van incidenten: systematisch vastleggen van voorvallen van ongewenst gedrag om gerichte maatregelen te kunnen nemen.
  • Voorlichting en training: training voor leidinggevenden om ongewenst gedrag te leren herkennen en te weten hoe ze moeten ingrijpen.
  • Vertrouwenspersoon: aanstellen van een persoon binnen of buiten de organisatie bij wie werknemers terechtkunnen met klachten over ongewenst gedrag.
  • Interne meldregeling klokkenluiders: op grond van de Wet bescherming klokkenluiders is ieder bedrijf met vijftig medewerkers of meer verplicht om een interne meldregeling voor misstanden te hebben, de zogenoemde klokkenluidersregeling.

Campagne Ben je oké?

De campagne Ben je oké? helpt je bij het creëren van een veilige uitgaansomgeving door ongewenst seksueel gedrag bespreekbaar te maken en te voorkomen. Met een toolkit, inclusief instructievideo’s en richtlijnen, leren medewerkers grensoverschrijdend gedrag te herkennen en hierop te handelen. Door gasten en personeel bewust te maken van de kracht van de vraag 'Ben je oké?', draagt de campagne bij aan sociale veiligheid in de horeca. Kijk voor meer informatie en gratis materialen op benjeoke.nl.

Wetsvoorstel verplichtstelling vertrouwenspersoon

In mei 2023 is een wetsvoorstel aangenomen dat werkgevers (met meer dan tien medewerkers) verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit voorstel ligt overigens nog bij de Eerste Kamer en is nog niet van kracht. De verwachting is wel dat deze verplichting er gaat komen. Los daarvan zien we ook dat horecabedrijven behoefte hebben aan een vertrouwenspersoon of -personen.

In het wetsvoorstel staat dat werkgevers één of meerdere interne medewerkers als vertrouwenspersoon moeten benoemen. Als dat niet mogelijk is binnen het bedrijf, moet de werkgever één of meerdere externe vertrouwenspersonen aanwijzen. Vanwege de vele personeelswisselingen én de benodigde opleidingseisen is het de verwachting dat veel horecaondernemers de voorkeur zullen geven aan een externe vertrouwenspersoon. Op internet vind je veel aanbieders. Heb je een ziekteverzuimverzekering of contract met een Arbodienst? Informeer daar dan voor de mogelijkheden.

Video werkzaamheden vertrouwenspersoon

Wil je weten wat een vertrouwenspersoon doet? Bekijk dan eens deze video van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: SZW vertrouwenspersoon animatie (youtube.com).

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens

Actueel over dit onderwerp