De horecasector heeft, net als vele andere sectoren, momenteel te maken met personeelskrapte. Daarom blijft het juist in deze tijd ontzettend belangrijk je medewerkers te binden en boeien. Vind hier 10 tips om je medewerkers te blijven motiveren en binnenboord te houden.

Tip 1: Betrek je medewerkers in belangrijke zaken

Medewerkers vinden het fijn op de hoogte gehouden te worden van belangrijke zaken. Successen en positief nieuws delen is natuurlijk leuk (en makkelijk), maar deel ook minder succesvolle dingen met ze. Maak je je bijvoorbeeld zorgen over derving, de bezettingsgraad of het rondkrijgen van je rooster door personeelstekort, betrek je medewerkers hier dan in! Je zult zien dat medewerkers dit waarderen en meer begrip krijgen. Hierdoor denken ze eerder met je mee en komen ze wellicht ook met ideeën en mogelijke oplossingen. 

Tip 2: Geef medewerkers overzicht en duidelijkheid

Veel roosters worden (nog) gemaakt in excel en verstuurd per mail. Zijn er onverwachts wijzigingen in het rooster? Dan komt dit vaak via WhatsApp bij de werknemers terecht. En dan zijn er nog de telefoontjes tussendoor. Dit is niet alleen voor medewerkers onoverzichtelijk, maar ook voor jou. Maak gebruik van handige online personeelsplanners, ontzorg jezelf en geef je medewerkers overzicht en duidelijkheid. 

Tip 3: Houd rekening met roosterwensen

Medewerkers vinden het prettig als je rekening houdt met hun roosterwensen en beschikbaarheid. Door medewerkers te betrekken bij jouw personeelsplanning, stimuleer je hun tevredenheid. Maak duidelijke afspraken over dagen en uren, hoe ver van tevoren ze hun wensen door mogen geven en hoeveel dagen medewerkers zichzelf op onbeschikbaar mogen zetten. Wees ook helder in wat wel en wat niet kan. Rekening houden met hun wensen betekent niet dat je alles kunt, moet óf gaat inwilligen. 

Tip 4: Geef medewerkers verantwoordelijkheid

Ga samen met je medewerkers op zoek naar creatieve oplossingen om je omzet te verhogen. Laat ze meedenken over plannen en maak ze bewust van het uiteindelijke doel waar zij aan bijdragen. Spreek duidelijk je verwachtingen uit en maak medewerkers verantwoordelijk voor bepaalde taken.

Tip 5: Maak gebruik van online leren

Motiveer jouw medewerkers om juist in deze tijd te werken aan hun vakbekwaamheid. Dat kan bijvoorbeeld via gratis e-learnings van SVH waarbij ze op een laagdrempelige manier hun kennis kunnen verbreden over onder andere koffie, thee, het bereiden en serveren van dranken en bereidingstechnieken. Daarnaast kun je ze ook het officiële SVH Diploma Sociale Hygiëne laten behalen met de Online Sociale Hygiëne Video Training. 

Tip 6: Benut de talenten van je medewerkers

Weet van je medewerkers wat hun sterke kanten zijn en maak daar gebruik van. Benut ook het talent dat je in huis hebt. Medewerkers blijven immers langer wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn én wat ze leuk vinden. Als je bijvoorbeeld weet dat een medewerker social mediaexpert is, kan hij of zij daar voor jouw bedrijf misschien iets in betekenen. 

Tip 7: Erken en waardeer je medewerkers

Medewerkers erkennen en waarderen is ontzettend belangrijk. Als nuchtere Nederlanders hebben we sneller de neiging om iets te zeggen wanneer iets niet goed is, en blijven complimenten uit wanneer iets juist wél goed gaat. Waardering geven kan in verschillende vormen. Dat geef je niet alleen met de hoogte van het salaris, maar ook met een persoonlijk compliment, eigen verantwoordelijkheid of meer flexibiliteit. Laat weten dat je medewerker wordt gezien!

Tip 8: Maak van je medewerker een FAN

Als je trots bent op je zaak en team, straal en spreek dat dan uit. Medewerkers werken graag bij een bedrijf waar ze trots op zijn. Een goede werksfeer en passende arbeidsvoorwaarden zorgen ervoor dat medewerkers enthousiast zijn en graag in jouw horecabedrijf willen werken. Dat stralen ze uit, vertellen ze door en daarmee zijn ze een visitekaartje voor jouw zaak.

Tip 9: Investeer in scholing en biedt toekomstperspectief

Ieder horecabedrijf heeft verschillende functies en afdelingen en werkzaamheden zijn divers. Horecamedewerkers zijn doeners en willen uitdaging en doorgroeimogelijkheden. De ontwikkeling van jouw medewerkers staat juist nu vol in de aandacht. Laat vakbekwame medewerkers SVH Leermeester worden of je (beginnend) leidinggevende een Training Praktisch Leidinggeven volgen. Praat met je medewerkers over wat ze willen en waar ze willen staan over bijvoorbeeld vijf jaar. Bekijk of dat past in je organisatie en wat jij, als ondernemer, kunt doen om samen dat doel te bereiken. Investeer in je team door middel van opleidingen, workshops en bezoeken aan leveranciers. Doordat je in ze investeert zullen ze zich (meer) gewaardeerd voelen en loyaler zijn aan jou en jouw bedrijf.

Tip 10: Vier successen! 

Het is belangrijk om stil te staan bij (kleine) positieve resultaten en de successen die jullie met elkaar boeken. Indirect voelt het als een compliment en dit draagt bij aan een positieve sfeer in het team!