Iedere horecaondernemer heeft een bepaald profiel klant voor ogen. Daarnaast stelt hij of zij er natuurlijk eer in om in te staan voor de veiligheid van bezoekers. Die twee elementen leiden tot deurbeleid: criteria die bepalen wie wel of geen toegang krijgt.
Zo geredeneerd is er niets mis met een deurbeleid. Maar de ene regel is de andere niet en sommige regels zijn wel acceptabel en andere niet. Onderstaand is een set regels opgenomen die zijn voorgelegd en die de toets der kritiek hebben doorstaan. Ze vormen een handig hulpmiddel om tot een deurbeleid te komen of om een beter deurbeleid te formuleren.
Regels moeten transparant en eenduidig zijn
Voor een bezoeker moet duidelijk zijn aan welke criteria hij/zij moet voldoen om toegelaten te worden en ze moeten controleerbaar zijn. Iemand kan niet geweigerd worden omdat hij gympen aan heeft, terwijl een andere bezoeker met gympen ongehinderd naar binnen kan lopen. Dan zijn de regels niet eenduidig en transparant.
Regels moeten zijn te handhaven
Een regel als “Onze bezoekers mogen niet onder invloed zijn van alcohol” is in de praktijk niet te handhaven. Neem je dit letterlijk, dan zou je immers iedere bezoeker die een pilsje drinkt er uit moeten zetten en iedereen die elders een biertje heeft gedronken de toegang moeten weigeren. Het Panel stelt voor een dergelijke bepaling te wijzigen in “Aangeschoten of dronken bezoekers worden niet toegelaten of uitgezet”. Hoewel dat ook dit niet 100% eenduidig is, is de regel met deze formulering beter te handhaven dan “onder invloed van alcohol”.
Regels moeten niet onnodig vaag zijn geformuleerd
Een regel als “Wij richten ons op bepaalde leeftijdsgroepen” zal nooit door het Panel worden geaccepteerd. Een bezoeker kan het deurbeleid dan immers niet toetsen aan de regel. Maar met de bepaling “Wij mikken op een doelgroep van 18 tot 24-jarigen” is niets mis.
Geen regels die in de formulering al aangeven dat ze willekeurig worden toegepast
Formuleringen als “kunnen geweigerd worden” nodigen uit tot willekeurig deurbeleid. Dat geeft immers op voorhand al aan dat het criterium de ene keer wel en de andere keer niet wordt toegepast. Het ondergraaft daarmee het belang van de regel (als je een regel echt belangrijk vindt, hanteer je die consequent) en de bezoeker is volledig overgeleverd aan de welwillendheid van de gastheer die de regel. Daarbij nodigt het uit tot discussies aan de deur waar niemand op zit te wachten. In de meeste gevallen zal het Panel voorstellen de regel te schrappen of ervan te maken “worden geweigerd”.
De gemeente onderzoekt en handhaaft jaarlijks
Jaarlijks doet de gemeente mystery visit onderzoek naar het deurbeleid van horeca met portiers op transparantie van het deurbeleid en het eerlijk toepassen daarvan.
Gasten weigeren
Een gast weigeren bij de deur is net wat anders dan een gast de toegang 'ontzeggen'. Bij het ontzeggen van de toegang wordt de gast verteld dat hij voor kortere of langere tijd niet meer welkom is in uw zaak, of zelfs in alle horecazaken die meedoen aan een Collectief Horeca Ontzeggingenbeleid (CHO).
Gasten die vinden dat ze onterecht bij jouw zaak geweigerd zijn, kunnen ook een klacht indienen bij Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA).
Huisregels
Deurbeleid zijn regels voor gasten om wel of niet binnen te komen in jouw bedrijf. Als gasten eenmaal binnen zijn, moeten ze zich aan huisregels houden. Je kan een standaard huisregelbordje van KHN bestellen, je eigen huisregels opstellen, of een op maat gemaakt persoonlijk huisregelbordje bestellen.
Minimale leeftijd en legitimatie
Overlast, Alcohol, Drugs
Steek- en vuurwapens
Houding bezoeker aan de deur
Weigeringsgronden ten aanzien van kleding
Vernieling en vandalisme
Groepen en reserveringen
Recht van weigeren
Besloten Feesten