In Nederland melden zich 90.000 werknemers per jaar ziek als gevolg van een conflict op het werk. Helaas zijn in een organisatie conflicten onvermijdelijk. Hieronder vind je een aantal tips die je kan gebruiken om te voorkomen dat jouw werknemer zich langdurig ziek meldt.

Bij het uitspreken van ergernis hebben veel mensen de neiging hebben om beschuldigend naar de ander te wijzen: ze geven jij-boodschappen ("Jij doet dit niet goed", of "jij doet dat verkeerd..." enz.). Jij-boodschappen blijken niet effectief omdat de werknemer te veel met zijn gedrag vereenzelvigd wordt. Je wilt iemands gedrag corrigeren, maar bij jij-boodschappen voelt de werknemer zich vaak aangevallen in zijn persoon.
Een veel effectievere benadering is een ik-boodschap: je zit immers met een ergernis, je wilt die graag aan de werknemer kwijt en die met de werknemer uit de wereld helpen. Een ik-boodschap bevat de volgende elementen:

  • Een korte beschrijving van het gedrag waar je je aan ergert of dat je onacceptabel vind
  • Jouw gevoelens en meningen hierover
  • Een beschrijving van het effect dat het gedrag van de werknemer heeft

Een ik-boodschap doet een beroep op de ander om je te helpen een probleem op te lossen. De meeste mensen zijn hier gevoeliger voor dan voor een bedreigende jij-boodschap. Probeer rustig en kalm te blijven en ervoor te zorgen dat conflicten niet escaleren.

Maak van een gesprek geen machtsstrijd: dreigen en de ander op fouten betrappen werken averechts. Bedenk dat impasses onvermijdelijk zijn. Probeer in te schatten wat voor uitwerking jouw reactie heeft op de werknemer. Waar is jouw werknemer gevoelig voor? Op wat voor manier ga je jouw werknemer vertellen wat jouw ergernis is?

Nog meer vragen?

Leg het probleem voor aan onze afdeling KHN Advies. Stel gerust de vraag: hoe zal ik het gesprek voeren, wat moet ik juist wel zeggen en wat juist niet? Als praten met jouw werknemer niet helpt, zet dan jouw bezwaren op papier. Het is altijd belangrijk om goede notities te maken van alles wat er gebeurt. Verzamel alle correspondentie die met de kwestie te maken heeft en bewaar deze goed.

Wanneer er sprake is van een arbeidsconflict met een ziekmelding is het noodzakelijk dat de bedrijfsarts beoordeelt of er medische beperkingen zijn. De arboarts kan besluiten tot het inlassen van een afkoelingsperiode. De arboarts kan je adviseren om jouw werknemer hersteld te melden en bijzonder (betaald) verlof te geven van maximaal twee weken.

KHN mediation

KHN kan ook met jouw medewerker een mediationtraject starten. KHN kan helpen door met jouw werknemer in gesprek te gaan onder leiding van een mediator, om te zien of je zo samen tot een oplossing kunt komen. De mediator is onpartijdig en neutraal. Met een mediationtraject voorkom je mogelijk een langdurig en kostbaar conflict. Bovendien stel je je als werkgever zeer zorgvuldig op. Horeca Maatwerk (onderdeel van KHN) biedt mediation aan voor een aantrekkelijk tarief voor leden en niet leden.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens