Stel: een medewerker krijgt een telefoontje en wordt weggeroepen vanwege familieomstandigheden. Is daar een verlofregeling voor? En ben je verplicht om dit verlof goed te keuren?

Voor dit soort situaties bestaat er calamiteitenverlof en dit moet je altijd toekennen. Hierbij valt te denken aan het regelen van verzorging voor bijv. een ziek kind of bij een sterfgeval in de familie. Ook bij andere persoonlijke omstandigheden kan er een verzoek worden gedaan tot calamiteitenverlof.

Doorbetalen
Het verlof moet je doorbetalen en kan duren van 1 uur tot een aantal dagen. De verlofaanvraag moet door de medewerker zo snel mogelijk worden gedaan waarbij moet worden aangegeven hoe lang het verlof naar verwachting duurt.

Ook het bezoek aan een arts voor de werknemer zelf of wanneer uw werknemer naasten moet begeleiden valt onder calamiteitenverlof. Het maakt niet uit of dit spoedeisend of onvoorzien is of redelijkerwijze niet is te plannen buiten werktijd om. Afspraken hierover kun je opnemen in de huisregels voor het personeel of in de arbeidsovereenkomst.

In de horeca-cao zijn voor dit verlof geen aanvullende afspraken gemaakt.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens