Wat houdt deze wet in? En voor wie geldt deze wet? KHN geeft antwoord. Per 1 juli 2016 trad de Wet Huis voor Klokkenluiders in werking. Met deze wet moet het gemakkelijker worden voor werknemers om een misstand te melden en worden zij beter beschermd tegen benadeling.
Werkgevers die minimaal 50 medewerkers in dienst hebben, zijn verplicht een meldregeling op te stellen waarin staat op welke wijze met een interne melding wordt omgegaan.
In een goede meldregeling horen in elk geval de volgende onderdelen te staan:
De werkgever en Ondernemingsraad (OR) moeten samen naar de meldregeling kijken. Vanwege het instemmingsrecht Wet op de ondernemingsraden (artikel 27 WOR) van de OR zijn de werkgever en de OR op elkaar aangewezen bij het opstellen en wijzigen van de interne meldregeling. Als de OR niet akkoord gaat met de opgestelde regeling of wijzigingen ervan, kan alleen de kantonrechter nog vervangende toestemming geven.
Je vindt op huisvoorklokkenluiders.nl een praktische handleiding voor het opstellen of aanpassen van een meldregeling.
Naar aanleiding van Europese regels wordt er op dit moment gewerkt aan een vervanging van de Wet Huis voor klokkenluiders. Deze nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders verplicht werkgevers met meer dan 50 medewerkers, inclusief ingehuurd personeel, vrijwilligers en stagiaires, een (nieuwe) interne meldprocedure op te stellen.
Voor bedrijven tussen 50 en 250 medewerkers geldt dat dit naar verwachting eind 2023 gereed moet zijn. Werkgevers met meer dan 250 medewerkers moeten deze nieuwe interne meldprocedure opgesteld hebben zodra de nieuwe wetgeving in gaat, naar verwachting halverwege 2022. Meer informatie over de eisen van de nieuwe meldprocedure is al te vinden in een Checklist interne meldprocedure op wetbeschermingklokkenluiders.nl.