Het bestuur KHN Valkenswaard is benaderd door PGV (Platform, Gehandicapten, Valkenswaard) met het verzoek het onderstaande bericht te delen.

In 2016 is het VN verdrag voor rechten van mensen met een beperking door Nederland ondertekend. De bedoeling van het VN verdrag is, dat de samenleving er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk obstakels zijn voor deze mensen.

Het VN verdrag is samengevat in een 22-tal regels, de zogenaamde Agenda 22. De gemeente is druk bezig diverse regelgeving aan te passen en activiteiten te ontwikkelen zodat op termijn Valkenswaard en zijn inwoners voldoen aan de eisen van dat VN verdrag. Op verzoek van de gemeente is een projectgroep, bestaande uit vrijwilligers van Platform Gehandicapten Valkenswaard, SeniorenBelang, KansPlus en Adviesraad Sociaal Domein bezig om hiervoor aandacht te vragen Regel 1 van het VN verdrag draagt overheid en de burgers op, zich bewust te zijn dat mensen met beperkingen rechten en behoeften hebben om deel te nemen en ook bij te dragen aan de samenleving. Als je geen ervaring hebt in je familie, of in je omgeving, dan sta je daar niet zo snel bij stil. Niet alleen ouderen maar ook heel wat jongere Valkenswaardse mensen hebben een beperking, maar willen graag actief deelnemen aan de samenleving. Zij zijn niet zielig, toon een beetje begrip en houd rekening met hen. Bovendien is dit een potentiele groep klanten, mits uw zaak voor hen toegankelijk is.

Ook in de horeca is toegankelijkheid van de gelegenheden vaak lastig voor rolstoelers, senioren met rollators en voor ouders met kinderwagens. Kun je goed binnen komen, is er ruimte om met de rolstoel of rollator je te bewegen tussen tafels en stoelen, zijn de tafels hoog genoeg om er met je rolstoel onder te kunnen, is er een toegankelijk toilet? Gelukkig is hiervoor steeds meer aandacht, maar we zijn er nog niet. Toegankelijkheid gaat niet alleen over gebouwen, maar ook over toegankelijke en begrijpelijke informatie en communicatie. Denk hierbij aan blinden, slechtzienden en mensen met een verstandelijke beperking die moeite hebben met het lezen van menukaarten. Informatie is vaak ook te vinden op websites, maar helaas is ook die niet altijd toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Horeca mensen en bouwers van hun websites zouden daaraan veel meer aandacht moeten besteden. Er zijn allerlei programma’s om lettergrootte en contrast aan te kunnen passen om de leesbaarheid te bevorderen. Ook programma’s die de tekst voorlezen zijn beschikbaar.

De komende maanden zullen enkele van bovengenoemde vrijwilligers alle horecagelegenheden in Valkenswaard bezoeken en een flyer en praktisch informatie uitreiken en toelichten. Tevens bieden zij aan, de mogelijkheid om uw zaak te schouwen op toegankelijkheid en mogelijkheden voor vaak simpele aanpassingen.

Meer informatie over toegankelijkheid is te vinden op: www.iederin.nl www.coalitievoorinclusie.nl of www.gehandicaptenvalkenswaard.

Tips KHN: khn.nl/tips-voor-een-toegankelijke-horecazaak

actieplan-toegankelijkheid-horeca-definitief
definitief-verzamelmap-horeca-handicap-gastvrijheid

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens