Wat zijn de regels voor afhalen en bezorgen in Amsterdam? Mag ik glühwein of alcohol verkopen en in welke verpakking? KHN Amsterdam geeft antwoord.

Ondanks de vele vragen heeft gemeente Amsterdam vanaf de eerste lockdown in maart al aangegeven dat verkoop van alcohol door de horeca voor gebruik anders dan ter plaatse wordt gedoogd. Hier heeft KHN nadrukkelijk om gevraagd en de gemeente wil de branche ter wille zijn. Daarbij zijn steeds als voorwaarden aangegeven dat het niet mag leiden tot groepsvorming of het ontstaan van verkapte terrassen en dat het moet gaan om zwak-alcoholische dranken in gesloten verpakking. Nu ontstaan er toch veel situaties waarbij wordt gevraagd wat is gesloten verpakking en in hoeverre ben ik verantwoordelijk voor de groepsvorming.

Praktische regels

Het afhalen van eten en drinken is bedoeld voor gebruik anders dan ter plaatse en de ondernemer moet de duur van het verblijf van gasten zo veel mogelijk beperken. Deze punten volgen rechtstreeks uit de voormalige noodverordeningen, maar ook uit de huidige wet en regeling. Op verzoek van veel ondernemers heeft de gemeente geprobeerd deze hoofdregels te vertalen naar praktische regels. Nu krijgen wij signalen door en zien ze ook dat ondernemers de randen opzoeken en ook overtreden. We begrijpen deze behoefte en net als anderen vragen we ons af waarom de focus zo op de horeca ligt. We hebben er echter ook mee te dealen en alcohol is altijd een lastig dossier.

Voorkom groepsvorming

Het is triest dat we nu in de discussies belanden of een beker met deksel, flesjes met schroefdop e.d. nu wel of niet mag. Daar is uiteraard moeilijk op te handhaven. Maar als je het gasten te gemakkelijk maakt is er ook wat voor te zeggen dat je daar op aangesproken wordt en er extra aandacht is voor de andere maatregelen waaraan je je te houden hebt. Voorkom de groepsvorming in je directe omgeving. Toon inspanningen om dit te voorkomen. Richt je wachtrij in op 1,5 afstand, beperk de wachtrij, zorg dat mensen direct vertrekken na ontvangst van de consumpties. Spreek je gasten hierop aan en gebruik een flyer of een poster .

Hoofdregels

Met de gemeente is duidelijk afgesproken dat de focus ligt op handhaving van de hoofdregels:

  • Afhaal en bezorging mag tussen 07:00 en 01:00 (tenzij de exploitatievergunning een eerdere sluitingstijd geeft, dan geldt die tijd).
  • Verblijf van klanten in en rondom de zaak moet zo veel mogelijk beperkt worden, dus geen heaters, bankjes, parasols, muziek, e.d.\
  • Er moeten maatregelen worden getroffen om gasten in staat te stellen 1,5 meter aan te houden, ook in een wachtrij.
  • Er mogen alleen producten voor gebruik anders dan ter plaatse worden meegegeven. Dus geen eten of drinken in eigen servies, op eigen borden, in open verpakkingen of op open schalen.
  • Voor alcohol geldt: alleen in dichte fles, blik of pak. Verkoop van alcohol is niet toegestaan in bekers, glazen, geopende flesjes of op andere direct consumeerbare wijze. Verkoop en bezorgen van alcohol na 20:00 is niet toegestaan.

Nogmaals we begrijpen absoluut de behoefte en frustraties, maar voorkom ook dat ons verdergaande beperkingen worden opgelegd.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens