Even helemaal tot rust komen? Dan moet je volgens wellness liefhebbers naar Zuid-Limburg. Boven op de Cauberg, met uitzicht over het Limburgse heuvelland, vind je namelijk de winnaar van de Best Spa Awards 2022: Thermae 2000. We spraken Bastiaan Klomp, algemeen directeur van dit viersterren wellness hotel. Hij vertelt over het hoog houden van de kwaliteit, ondanks alle uitdagingen, en legt uit hoe je ervoor zorgt dat je je medewerkers behoudt.

Allereerst zijn we natuurlijk benieuwd wat het geheim is achter het beste wellness resort van Nederland. “Wat ons het beste wellness retreat maakt zou je natuurlijk eigenlijk aan onze gasten moeten vragen! Zij verkozen ons tot Best Wellness Retreat 2022,” aldus Bastiaan. “Maar als je het mij vraagt, denk ik dat onze gasten het erg waarderen dat we een enorm divers product aanbieden. Allereerst ligt onze pyramide met energetische krachten op een van de mooiste plekjes van Nederland, boven op de iconische Cauberg. Je kijkt vanuit het warme thermaalbad uit over een prachtig stukje Zuid-Limburg. We hebben met 1200 m3 het meeste water van alle wellness resorts in Nederland en ook nog eens uit eigen thermale bronnen. Daarnaast proef je bij ons ook echt die gastvrijheid waar onze regio zo bekend om staat. Ons team staat altijd klaar voor onze gasten. Van ontspanningsmassages tot beautybehandelingen of genieten van Vino Therapy (een wijnbad behandeling). Alles kan, een totaalbeleving; dus een goede retreat!”

Hospitality wordt steeds belangrijker, ook buiten de horeca

De gastvrijheidsbranche is niet nieuw voor Bastiaan. Zo was hij eerder al Food & Beverage manager bij Holland Casino en gaf hij leiding aan hotel de Winselerhof in Landgraaf en het Kruisherenhotel in Maastricht. Wat volgens hem grootste verschil is tussen het runnen van een wellness ten opzichte van andere bedrijven in de branche? Bastiaan: “Hospitality, eten en drinken zijn een steeds belangrijker onderdeel van bedrijven, zeker niet alleen in de gastvrijheidssector. Ook in andere bedrijfstakken is er aandacht voor een goede ontvangst en snapt men dat je met een stukje horeca waarde toevoegt. Zo krijg je tegenwoordig bij de kapper een bovengemiddeld goed kopje koffie, iets wat een jaar of tien geleden niet of nauwelijks aan de orde was. Die trend zie je nu in de gehele dienstverlening terug. In onze bedrijfstak, de wellnessbranche, is een goed horecaproduct een essentieel onderdeel van een geslaagd verblijf. Gezond eten, de tijd nemen om te genieten, dát maakt je wellnessdag compleet,” vertelt Bastiaan. “Wel is het echt een ander horecaproduct dan ergens anders. 99% van onze gasten komt voor de wellness, zij komen een dag ontspannen óf verblijven in ons hotel. De horeca is een onderdeel van het bezoek en maakt de ervaring compleet. Wij hebben nauwelijks gasten van ‘buitenaf’ wat maakt dat we ons horecaproduct ook echt moeten afstemmen op dat wellnessbezoek. Keuzes in producten zijn veelal ‘bewuster’, gasten nemen meer de tijd om te genieten.”

Hoge kwaliteit, ondanks uitdagingen

Het is Bastiaan en zijn team gelukt om de kwaliteit van Thermae 2000 hoog te houden. En dat ondanks alle uitdagingen van de afgelopen tijd, zoals personeelstekorten, inflatie en de energiecrisis. Hoe ze dat doen? Bastiaan: “De kwaliteit van je product hooghouden is een kwestie van bewust die keuze maken. We hebben gelukkig minder last van personeelstekorten omdat ons team veel afwisselend werk heeft. En je werkt als horecamedewerker bij ons bijvoorbeeld niet elk weekend, zoals in de reguliere horeca wel vaak het geval is. Daarnaast bieden we veel doorgroeikansen.” De inflatie is wel een uitdaging, geeft hij aan. “Als horecabedrijf doe je immers zaken met de eindconsument en die roept al snel ‘wat is de horeca duur geworden’. Het punt is echter dat de brouwer, de wasserij en de groothandel hun prijzen fiks verhoogd hebben. Maar gasten kijken naar ons en daardoor staan veel ondernemers voor een lastige keuze. Óf de verkoopprijzen stabiel houden en marge inleveren óf de discussie over prijzen moeten voeren met gasten.”

Energietoeslag op advies van gasten

De wellnessbranche is hard getroffen door de energiecrisis en, net als sommige andere wellnesscentra, koos ook Thermae 2000 voor een energietoeslag. Bastiaan legt uit waar die keuze vandaan kwam: “Dat we in een energiecrisis terechtkwamen na twee coronajaren was natuurlijk een fikse tegenvaller. Warmte is onze business, en gasten douchen hier wel vijf keer per dag. Ook kun je de sauna’s niet op halve krachten draaien of bijvoorbeeld je badwatertemperatuur terugschroeven. Dat hebben we dan ook niet gedaan. We hebben onze gasten gevraagd wat de beste oplossing zou zijn. Zij adviseerden ons om een tijdelijke energietoeslag te vragen in plaats van in te boeten op onze service of kwaliteit. Wij kijken natuurlijk over de grens vanuit Zuid-Limburg en in bijvoorbeeld Duitsland lieten veel collega’s het badwater met twee of drie graden afkoelen. Dat is naar onze mening niet waar gasten voor komen. Met die kleine toeslag kunnen we nog steeds niet onze gestegen energiekosten dekken, maar het verzacht wel de pijn. Gelukkig hebben de meeste gasten begrip voor onze keuze en betalen ze liever € 2,95 meer voor een dag warm ontspannen.”

Net als veel andere ondernemers is Bastiaan ook bezig met een verduurzamingsslag van zijn bedrijf “We zullen immers allemaal iets moeten doen,” beredeneert hij. Of hij nog tips heeft? “Licht je bedrijf eens goed door en kijk waar je energie kunt besparen. Alle beetjes helpen! Probeer verder je producten zo veel mogelijk regionaal in te kopen. Dat scheelt onnodige transportbewegingen, stimuleert je eigen regio én geeft een beter gevoel.”

"Hoe tof is het om na je restaurantdienst een uurtje een opgietsessie te verzorgen in de sauna? Of om als receptionist tijdens je dienst ook een ontspanningsmassage te kunnen geven?”

Een opgietsessie verzorgen na je restaurantdienst

En tot slot: de boodschap die Bastiaan mee zou willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar twijfelen over een toekomst in de branche? “We hebben zo’n mooi vak! Je werkt altijd samen met collega’s en gasten - geen dag is hetzelfde. Mijn boodschap zou zijn: kies voor een werkgever die in jou wil investeren. Ons vak is zo divers en je kunt in de horeca heel veel verschillende kanten uit. Onze sleutel tot succes is het bieden van afwisselend werk, want dat wil toch iedereen? Zo zijn wij gestart om bijvoorbeeld front office en F&B-medewerkers de kans te geven om een interne opleiding te volgen in de wellness of tot masseur. Hoe tof is het om na je restaurantdienst een uurtje een opgietsessie te verzorgen in de sauna? Of om als receptionist tijdens je dienst ook een ontspanningsmassage te kunnen geven?”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens