Ton Lenting is al decennialang actief in de horeca en geeft al ruim 30 jaar advies en training aan mede horecaondernemers. Met zijn bedrijf Lenting en Partners bezoekt hij jaarlijks talloze horecabedrijven, spreekt honderden ondernemers en weet dus als geen ander wat er leeft in de branche. Gelukkig deelt hij die kennis graag met ons. Want hoe ga je als ondernemer in de natte horeca om met de uitdagingen van deze tijd? En hoe houd je het zelf vol in deze pittige sector?

Heb je in deze tijd van hoge inflatie tips om de kosten te verlagen?

Ton Lenting

“De belangrijkste tip: stel jezelf zakelijk op en onderhandel áltijd. Als je ervoor kiest om ondernemer te worden, dan moet je ook echt ondernemen. En daar hoort onderhandelen met leveranciers bij. De grootste kosten bespaar je namelijk aan de inkoopkant. Ik zie nog te vaak dat horecaondernemers bijvoorbeeld veel te veel betalen voor hun bier. Brouwers gooien drie keer per jaar de bierprijs omhoog, daarover mag je als ondernemer best in onderhandeling gaan.

Iets anders dat vaak vergeten wordt: meten is weten. Er zijn op dat gebied heel veel mogelijkheden, waaronder bepaalde kassasystemen. Daarmee kun je bijvoorbeeld zien op welke tijdstip er het meeste binnenkomt en op basis daarvan kun je jouw openingstijden bepalen. Zo ben je veel gerichter aan het ondernemen.”

Wat kunnen horecaondernemers doen om hun omzet te verhogen?

“Zorg ervoor dat je bedrijf spraakmakend en onderscheidend is. Mensen gaan tegenwoordig minder snel naar de horeca om alleen maar wat te drinken. Ze willen vermaakt worden. Bied arrangementen aan met leuke activiteiten, zoals suppen of jeu de boules. En zorg ervoor dat je als ondernemer zelf ook opvalt, bijvoorbeeld door aan wedstrijden mee te doen. Je imago en dat van je bedrijf is in deze branche heel belangrijk.”

Hoe kunnen werkgevers zich onderscheiden in deze krappe arbeidsmarkt?

”Ook hiervoor geldt: bouw aan het imago van je bedrijf en van jezelf als ondernemer. Geef het goede voorbeeld en zorg goed voor jezelf, dan willen mensen bij je werken. Daarnaast moet je medewerkers goed belonen. Dat kan natuurlijk met geld, maar ook door ze de mogelijkheid te geven om trainingen te volgen en zichzelf te ontwikkelen. Tot slot: kom altijd je afspraken na. Ik zie nog te vaak dat bijvoorbeeld lonen niet op tijd uitbetaald worden. Zorg ervoor dat dit soort dingen niet gebeuren.”

Hoe blijf je als uitbater van een café of club, met vaak werktijden tot diep in de nacht, gezond?

“Vooral afblijven van het product dat je verkoopt. In de drankverstrekkende sector is de verleiding om veel te drinken extra groot. Maar wil je het lang volhouden en gezond blijven, blijf dan van de alcohol af en zorg voor een goede indeling van je dag. Dat kan ook met nachtelijke werktijden. De regie heb je zelf in handen. Een andere tip: beweeg veel. Door te sporten en bijvoorbeeld te trainen voor een marathon, zoals ik zelf regelmatig doe, móét je wel gedisciplineerd leven. En een gedisciplineerde levensstijl leidt tot een gedisciplineerd bedrijf.”

Wat is jouw boodschap voor ondernemers in deze sector?

“Ben enthousiast en stop met mopperen. Er wordt veel met de vinger gewezen naar gemeentes en overheden. Maar als je kiest voor het ondernemerschap, dan moet je enthousiast zijn, lef hebben én af en toe brutaal zijn. Aan de andere kant moet je je ook kwetsbaar op durven stellen en willen leren van je fouten. Blijf jezelf ontwikkelen; continu blijven leren en jezelf voeden met kennis en inspiratie is noodzakelijk om bij te blijven als ondernemer.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens