Het festivalseizoen is weer in volle gang en dat betekent ook dat foodtrucks weer opduiken. Deze rollende keukens zijn ontzettend populair: het aantal ondernemers met een foodtruck is sinds 2017 meer dan verdubbeld. Ben jij er klaar voor om mee te gaan in deze steeds groter wordende trend?
De hamburger- en frietwagens kennen we al langer, maar de laatste jaren zien we ook steeds meer culinaire foodtrucks. Ze worden niet meer alleen gezien als plek voor een snelle, vette hap, maar steeds meer als een belangrijk onderdeel van het festival. Foodtrucks dragen bij aan de sfeer en brengen vernieuwing met zich mee. Ook de behoefte van consumenten aan gezonde en duurzame voeding speelt een steeds grotere rol. Zo zien we bijvoorbeeld vaker vegetarische opties en gerechten die met lokale producten worden bereid.
Foodtrucks hebben verschillende voordelen. De kosten zijn relatief laag, je zit niet vast aan één plek en het is een mooie en laagdrempelige manier om nieuwe gerechten uit te proberen. Recepten en ideeën die aanslaan in je foodtruck, kun je vervolgens toepassen in je restaurant. Daarnaast creëer je met een foodtruck een grotere naamsbekendheid: het is een rijdend uithangbord. Je bereikt veel meer mensen dan de (vaste) klantenkring van je restaurant. Maak hier gebruik van door flink uit te pakken met signing en deel foto’s op je social media.
De aanschaf van de foodtruck zelf is uiteraard de grootste kostenpost. Wat de aanschafprijs van een foodtruck is, kan erg uiteenlopen. Kies je voor een nieuw wagen of een tweedehands foodtruck? Andere kosten waar je rekening mee moet houden, zijn onder andere het onderhoud van je foodtruck, de brandstof, stalling, verzekeringen en je inventaris. Wil je eerst kijken of een foodtruck werkt voor jou? Overweeg dan om er een te huren.
Een eigen foodtruck brengt over het algemeen meer (veiligheids)risico’s met zich mee dan een restaurant. Zo is het risico op brand relatief hoog. Daarnaast ben je kwetsbaarder voor schade door inbraak of storm. Breng de risico’s in kaart en zorg dat je goed verzekerd bent. Dit kan bijvoorbeeld via KHN Verzekeringen.
Welke vergunningen je nodig hebt, hangt uiteraard af van wat je precies gaat doen en verschilt ook per gemeente. Check daarom goed bij jouw gemeente welke regels op jou van toepassing zijn. Je hebt bijvoorbeeld een standplaatsvergunning nodig, zodat je op een openbare weg of standplaats je producten mag verkopen. Soms heeft het evenement of festival waar je staat de vergunningen zelf al geregeld. Informeer van tevoren bij de organisatie of zij alle vergunningen en verzekeringen hebben geregeld, of dat je deze zelf moet aanvragen.
Houd er rekening mee dat het verkrijgen van een vergunning vaak wel acht tot twaalf weken kan duren. Doe je aanvraag dus ruim op tijd!