Onderstaand hebben we er een aantal uitgelicht.

  • Eet- en drinkgelegenheden mogen weer open tussen 06.00 uur en 22.00 uur. Een vaste zitplek aan een tafel is verplicht, zitten aan de bar is helaas niet toegestaan. Aan een tafel mogen maximaal 4 mensen zitten. Zij houden 1,5 meter afstand.
  • Er mogen maximaal 50 personen per ruimte zijn, exclusief personeel. Dit geldt ook voor terrassen, maar dan wel 50 per terras. In de bijlage staat wanneer er sprake kan zijn van meerdere terrassen bij een locatie.
  • In restaurants en eetcafés geldt voor het diner een maximum van 2 shifts per avond per tafel.
  • Zelfbediening is niet toegestaan. Entertainment zoals liveoptredens of videoschermen voor sportwedstrijden, is vooralsnog ook niet toegestaan. Een reservering, gezondheidscheck en vaste zitplaats zijn verplicht.
  • Afhalen kan tussen 6.00 uur en 1.00 uur ’s nachts. Bezorgen mag ook na 01:00, zolang de zaak maar dicht is voor publiek. Uiteraard gelden de sluitingstijden van de exploitatievergunning.
  • Theaters en bioscopen kunnen ook na 22.00 uur geopend blijven, echter moet de horeca vanaf 22.00 uur gesloten blijven. Zij kunnen dan meerdere shifts voeren, zonder consumpties.
  • Tussen 22.00 uur en 06.00 uur mogen geen alcoholische dranken verkocht worden. Eerder ging dit verbod in om 20.00 uur.
  • Hotels kunnen ontbijtbuffetten alleen gebruiken om gasten te laten uitkiezen wat ze willen eten en dus om te bestellen. Zelf opscheppen en meenemen naar de tafels is niet mogelijk. Het ontbijt moet aan tafel geserveerd worden.
  • We hebben er bij de burgemeester op aangedrongen de mogelijkheid voor de verkoop van alcoholische dranken voor gebruik elders dan ter plaatse mogelijk blijft. Dit werd gedurende de lockdown van de horeca gedoogd. Ondanks dat in meegezonden document staat dat dit niet langer mogelijk is, hopen we binnenkort te horen van burgemeester Halsema dat dit nog wel mogelijk blijft. We hebben immers nog veel schulden weg te werken en deze verkoop kan veel bedrijven meer omzet te maken.

We verzoeken dringend aandacht te houden voor de naleving van de regels. Burgemeester Halsema heeft aangegeven niet met een meetlint door de stad te gaan, maar verwacht vooral inspanningen van ondernemers en medewerkers op goede naleving van de regels. Zoek de grenzen niet op en neem tijdig je verantwoordelijkheid. De komende stappen worden mogelijk sneller gezet dan nu gepland en een goede naleving helpt ons in de lobby om dit te realiseren.

Voor meer informatie omtrent de regels en een vraag en antwoord verwijzen we naar dit document.

Heb je vragen / opmerkingen?
Neem dan contact op met de regiomanagers van KHN Amsterdam: Eveline Doornhegge e.doornhegge@khn.nl / 06 51 49 07 09 of Simone van Laar s.vanlaar@khn.nl / 06 22 80 68 92.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens