Op donderdag 22 mei werd het KHN Haarlemmermeer hoteloverleg gehouden in het Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel.
We bedanken Remco Gerritsen en Maurice Koster voor hun gastvrijheid.
Tijdens het overleg kwam de aangekondigde verhoging van de toeristenbelasting in 2026 ter sprake. Binnen de groep ontstond direct een constructief gesprek. Zo werd benoemd dat het aantal hotelkamers in de gemeente met 16% stijgt, wat al extra inkomsten kan opleveren zonder belastingverhoging. Ook leeft de wens om beter inzichtelijk te maken hoe marges onder druk staan, en om bestaande bijdragen vanuit de sector mee te laten wegen in het gesprek.
De conclusie: als branche willen we samen optrekken en met één stem richting gemeente aangeven wat wél werkt (zoals middelen uit toerismefondsen zichtbaar laten terugvloeien naar de sector).
Ivo Berkhoff - Koninklijke Horeca Nederland
Er zijn een aantal zaken nog niet duidelijk binnen het HOP, omdat dit nog niet aan de orde is geweest. Antwoord op de veelgestelde vragen vind je hier: FAQ Horeca Ontwikkel Platform HOP. Op de site kan je je ook aanmelden voor de nieuwsupdate van HOP (Schrijf je in voor de HOP-nieuwsupdate en blijf op de hoogte), zodat je meteen geïnformeerd wordt als er nieuws is. Waarom we samen investeren in HOP | KHN.
Er is in week 21 aanvullende informatie gestuurd naar alle hoteliers over de lobby rondom BTW op logies. Onlangs hebben Marijke Vuik en Udo Delfgou in twee digitale bijpraatsessies een toelichting gegeven op het lobby proces. Wil je terugblikken op alle lobby activiteiten: Update lobby btw-verhoging | KHN.
HOTREC, de koepelorganisatie voor horecabrancheorganisaties in Europa, voert voor jou als horecaondernemer de Europese lobby. HOTREC heeft 47 leden uit 36 landen. KHN is één van die leden en binnen HOTREC de vertegenwoordiger van de Nederlandse horeca. Zo kunnen we ook invloed uitoefenen op Europese besluitvorming.
De Digital Markets Act (DMA) moet onder andere zorgen voor een eerlijker speelveld tussen de hele grote platformen en hun gebruikers. Google Search is zo’n groot platform en ook Booking.com valt sinds 14 november 2024 onder de DMA. Pariteitsclausules – die hotels niet toestaan om elders betere condities aan te bieden - zijn daarmee uit den boze. Deze hanteert Booking.com dan ook niet meer. Het is echter de vraag of Booking.com niet via andere mechanismen (die alsnog effect hebben op de zichtbaarheid van een hotel op een platform) indirect afdwingt dat hotels via de eigen kanalen prijzen hanteren, die gelijk zijn aan de prijzen van Booking.com. De Europese Commissie (EC) is nu aan zet om hiernaar te kijken. Om haar punt over te brengen organiseerde HOTREC onder andere een werkbezoek voor de EC in een Brussels hotel, om te laten zien hoe de mechanismen van Booking.com in de praktijk werken. Komt de EC tot de conclusie dat Booking.com nog steeds niet volgens de DMA handelt, dan volgt er waarschijnlijk een officieel onderzoek.
Een heel groot platform, zoals Google Search, mag via dit platform niet de eigen producten bevoordelen. De EC startte al in 2024 een onderzoek om te achterhalen of Google Search in strijd handelt met dit verbod van ‘self-preferencing’ en of Google Search te veel kleinere, zelfstandige hotels benadeelt. Dit zou dan komen doordat het zoekresultaat veel te veel afhangt van advertentie-uitgaven en daarmee platformen als Booking.com en Expedia worden bevoordeeld. Google Search deed een aantal voorstellen voor verbetering, maar vooralsnog is de EC van mening dat Google onvoldoende heeft gedaan. Wij houden je op de hoogte.
HOTREC april 2025: dit zijn de actuele Europese lobbydossiers… | KHN
Nederland zet vol in op energiebesparing. De energiebesparingsplicht richt zich op bedrijven die meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 gas per jaar verbruiken. Is dat bij jou het geval? Dan ben je verplicht om alle energiebesparende maatregelen te nemen, die je binnen vijf jaar kunt terugverdienen. Ook moet je rapporteren over de maatregelen die je hebt genomen; de zogeheten informatieplicht.
Inmiddels voeren gemeenten in samenwerking met omgevingsdiensten controles uit. Na een waarschuwing volgen er ook boetes. Ga dus na of je hieraan moet voldoen.
DEB-platform helpt je te voldoen aan de informatieplicht… | KHN
Heb je statushouders in dienst? Dan kun je vanaf 2 juni 2025 subsidie aanvragen om je medewerkers te ondersteunen bij het leren van de Nederlandse taal. Maak nu werk daarvan, want de aanvraagperiode sluit op 30 september 2025.
Statushouders in dienst? Vraag subsidie aan | KHN
Heb je het webinar over AI gemist? Kijk deze dan terug via onze site. Ook handig voor werknemers die deze kennis goed kunnen gebruiken in de uitvoering van hun werk. Of verdiep je in het schrijven van prompts: ChatGPT gebruiken: hoe stel ik de juiste vragen (prompts)? | KHN
Emmylou Loos - gemeente Haarlemmermeer
De afdeling Economische Zaken van de gemeente Haarlemmermeer onderzoekt momenteel of er ruimte is om het voorgestelde percentage van de toeristenbelasting te verlagen en vraagt hiervoor actief input van de hoteliers. Dat er vanuit Economische Zaken wordt meegedacht, is zeer positief. Mocht verlaging niet haalbaar blijken, dan is het wenselijk om in elk geval invloed te hebben op waar de opbrengst naartoe gaat. Bijvoorbeeld naar projecten die direct ten goede komen aan de sector zoals Visit Haarlemmermeer en Event Park Amsterdam, waarmee we samen kunnen investeren in de aantrekkelijkheid van de regio.
Ben je benieuwd naar de ontwikkelingen in het hotelaanbod en de hotelvraag in de regio? Bekijk dan de Hotelmonitor van MRA (onlangs geüpdatet).
Emmylou geeft aan graag in gesprek te gaan over het verblijfsaccommodatiebeleid.
Berber Stellingwerf - Visit Haarlemmermeer
De website Visit Haarlemmermeer bestaat inmiddels drie jaar en is in die tijd uitgegroeid tot hét platform om de regio te promoten bij een brede doelgroep van inwoners en regionale bezoekers tot internationale en zakelijke gasten. Met campagnes als de wijnproeverij bij The Florian en de Restaurantweek lag de focus de afgelopen jaren op het inspireren van lokalen om hun eigen omgeving opnieuw te ontdekken.
Hotels kunnen op diverse manieren aansluiten bij Visit Haarlemmermeer. Denk aan het tonen van promomateriaal op schermen in de lobby, het neerleggen van fietskaarten en kleurplaten of het toevoegen van een digitale brochure aan de pre-arrival mail (nieuw!). Ook is er ruimte voor arrangementen, zoals de 3/4-daagse Haarlemmermeer familie ontdekkingsreis in samenwerking met Van der Valk.
Heb je een leuk idee of wil je meewerken aan een pilot met de digitale brochure? Laat het vooral weten Visit Haarlemmermeer denkt graag met je mee! Bekijk hier haar presentatie en onderstaande video’s.
Patrick Dekker
– Wundermart
Wundermart is inmiddels al zeven jaar actief en aanwezig in hotels in maar liefst tien Europese landen. Waar het ooit begon met slimme self-service shops, gaat het inmiddels veel verder. Gasten willen 24/7 toegang tot food & beverage, maar voor hotels is het niet altijd haalbaar om daar voldoende personeel of capaciteit voor vrij te maken. Daarom biedt Wundermart nu ook oplossingen voor ontbijt, bar en koffiepunten, volledig in stijl van het hotel. Alles draait om gemak én gastbeleving, van platform tot uitvoering.
Wil je samen verkennen hoe je jouw F&B-aanbod winstgevender kunt maken met minder inzet? Neem dan contact op met Patrick! Zijn presentatie kun je hier bekijken.
Tom Kempenaar - Schiphol Shuttle project
Het Schiphol Shuttle-project begint steeds meer vorm te krijgen. Na een enquête onder de hotels en gesprekken met managers zijn duidelijke kaders opgesteld die in april zijn gedeeld met verschillende vervoerders. We zitten inmiddels in fase 3: het verzamelen van voorstellen en het krijgen van inzicht in de bijbehorende kosten. Op basis van prijs, kwaliteit en ervaring wordt straks een shortlist gemaakt van drie aanbieders (uit de oorspronkelijke acht).
De eerste voorstellen zijn binnen en we verwachten binnen twee weken de rest te ontvangen. Op donderdag 19 juni 2025 van 9.00 tot 10.00 uur worden deze voorstellen gepresenteerd in het Steigenberger Airport Hotel. Wil je erbij zijn? Meld je dan aan via de uitnodiging die je van KHN ontvangt! Bekijk hier de presentatie van Tom.
Rogier Vieira – Schiphol
In de week van 22 juni 2025 vindt de NAVO-top plaats, waarbij delegaties uit 45 landen naar Nederland komen. De meeste gasten arriveren op maandagmiddag en -avond, en op dinsdag reist het grootste deel door naar Den Haag. Woensdag keren de meeste delegaties weer terug.
Vanwege deze internationale top zijn er aangepaste maatregelen in de regio. De Buitenveldertbaan ligt eruit voor onderhoud en de Polderbaan wordt ingezet als parkeerlocatie voor vliegtuigen, waardoor het aantal vluchten tijdelijk met zo’n 25% wordt teruggebracht (van zondagavond t/m donderdag). Ook op de weg is het drukker dan normaal: de A5 is afgesloten, de A44 wordt gebruikt voor delegatievervoer en de A4 is slechts beperkt beschikbaar. Afritten zoals Hoofddorp(-Zuid) en Nieuw-Vennep zijn gesloten.
Openbaar vervoer en treinen rijden volgens de reguliere dienstregeling, maar er is geen ruimte voor extra ritten. Voor actuele informatie is het aan te raden de website van Rijkswaterstaat en de gemeente te checken en je aan te melden voor het Schiphol Bulletin om op de hoogte te blijven.
Alexander Janssens - Gin 1689 (Sponsor)
Gin 1689, een prachtige lokale gin met een bijzonder verhaal. Tien jaar geleden werkte Alexander in Londen, waar hij gefascineerd raakte door de oorsprong van gin. Na 18 maanden speurwerk vond hij het originele 17e-eeuwse recept terug, dat nu trots op de achterkant van elke fles staat. De gin wordt geproduceerd in Amsterdam en is daarmee een echt lokaal product met internationale allure.
Alexander liet twee varianten proeven: de Classic Gin en de Pink Gin met aardbei en framboos, “voor vrouwen én mannen met zelfvertrouwen”. Wil je deze bijzondere dranken ook serveren in jouw hotel? Neem dan contact op met Alexander voor een afspraak. Zijn presentatie kun je hier bekijken.
Alvast voor in de agenda - Data Hoteloverleg KHN Haarlemmermeer 2025
Om het overleg interactief en relevant te houden zijn wij op zoek naar onderwerpen en sprekers voor ons volgende overleg. Heb jij een goed idee? Laat het ons weten via haarlemmermeer@khn.nl.