Met dit nieuwsbericht blikt het bestuur van KHN Middelburg graag met jou terug op 2022 maar kijkt ook vast vooruit naar het nieuwe jaar!

Het jaar loopt alweer op z'n einde. Het jaar dat we met gesloten deuren moesten beginnen maar kunnen afsluiten met onze deuren wijd open voor 2023!

Het was ook ons eerste jaar nadat we in april werden gekozen als nieuw bestuur voor de afdeling KHN Middelburg. En in deze eerste periode hebben we al een aantal belangrijke slagen gemaakt. Daarin werden wij zeer goed ondersteund door onze adviseurs Kees Petiet (Bar Americain) en Rennie Minnaar (Desafinado). Deze twee wandelende Wikipedia 's zijn voor elke ondernemer in Middelburg een bron van kennis en ervaring. Fijn dat ze zich nog steeds willen inzetten voor de stad!

We zetten het afgelopen jaar even op een rij:

CTB vergoeding

We hebben vanuit KHN de pot met de CTB vergoedingen mogen verdelen onder de horeca en de sector cultuur. Iedereen kreeg achteraf (naar rato) nog een mooie vergoeding voor de inspanningen die gepleegd moesten worden voor de CTB controles. Het totaal beschikbare bedrag was € 152.500 en dat hebben we onder ruim 80 aanmeldingen kunnen verdelen. De kosten die voor dit project gemaakt zijn kwamen in totaal uit op € 1.700. Bijna 99% van het budget is dus terecht gekomen waar het hoorde!

Onze dank gaat daarbij uit naar de gemeente Middelburg voor het meedenken en Kees Petiet voor zijn voetenwerk bij het realiseren van de aanmeldingen. (Leuk weetje, vanuit KHN Middelburg hebben we het ook mogen regelen voor de collega’s in Vlissingen en op Schouwe-Duiveland. In totaal is er zo bijna € 500.000 verdeeld aan ruim 250 ondernemers op Walcheren en Schouwe!)

Vlasmarkt

We hebben het initiatief opgepakt om samen met de ondernemers van de Vlasmarkt, de wethouder (Rutger Schonis) en beleidsmakers te kijken naar de problematiek rond overlast, zwerfvuil, evenementen en overenthousiaste jongeren op de vlasmarkt. Dat was een zeer goed en constructief gesprek waar bijna alle ondernemers aanwezig waren. De kou is uit de lucht en er is een lijst met actiepunten uit voortgekomen. Hier wordt in februari verder vervolg aangegeven.

Plein 1940 en pottenmarkt

Op plein 1940 en de pottenmarkt spelen al een tijd een aantal zaken omtrent terrassen, fietsenoverlast en de aanpak van evenementen. Ook hier hebben we de betrokken ondernemers en de wethouder (Rutger Schonis) en het afdelingshoofd vergunningen en handhaving (Nathalie de Groot) samengebracht met de ondernemers. Dit was een aangenaam en constructief gesprek waarbij er door de ondernemers een aantal zeer bruikbare plannen voor plein 1940 op tafel zijn gelegd. Ook hier wordt in februari verder vervolg aangegeven.

Terrassenbeleid

Op dit moment wordt het huidige terrassenbeleid herzien. Niet alleen de terrassen maar ook de winterstad wordt hierin meegenomen. Na overleg met de leden hebben wij onze punten ingediend, deze mail hebben jullie allemaal ontvangen. De verwachting is dat er medio maart een eerste concept van het nieuwe beleid beschikbaar is. Dan zullen wij dit uiteraard weer met jullie bespreken voordat we feedback geven!

Vooruitzicht 2023

Naast de lopende zaken zullen er volgend jaar ook een aantal nieuwe zaken voorbij komen waar wij onze leden gaan vertegenwoordigen. Zo wordt onder andere het beleid rond cultuur, evenementen en parkeren herzien. Hierin zullen wij zeker weer ons steentje bijdragen en met onze leden gaan bespreken hoe wij als horecabranche tegen deze zaken aankijken. Want alle drie deze punten zijn zwaar verweven met de horeca. Belangrijk dus om onze visie en mening in te brengen!

Daarnaast gaan wij door met het benaderen van de clusters waar onze leden zitten. Wij gaan met meer locaties het gesprek aan en betrekken daarin ook de wethouder en beleidsmakers.

Tot slot

Een wijs man zei ooit “ondernemen is niets minder dan het strompelen van de ene naar de andere teleurstelling”uiteraard een beetje zwaar maar de kern van de boodschap herkennen we allemaal. Er is altijd wel wat... en ongetwijfeld gaan er volgend jaar weer heel veel onverwachte dingen gebeuren.

De afgelopen drie jaar zijn turbulent geweest en het einde lijkt nog niet in zicht. Wat gaan de grondstofprijzen doen? Of de energie? Gaan de lonen omhoog of hebben mensen straks nog minder te besteden? En hoe gaan wij daar als ondernemers mee om in onze bedrijfsvoering? Wij hebben de wijsheid ook niet in pacht. Maar we weten wel dat we samen sterker staan en door samen te werken komen we er ook samen doorheen. Als wij Middelburg gastvrij, kwalitatief goed en ook nog betaalbaar weten te houden dan komen we al een heel eind. Want de liefde die onze bezoekers hebben voor Middelburg overwint elke crisis!

En weet dat wij er voor je zijn! Met de volledige organisatie van KHN achter ons. Dat zijn meer dan 1200 bestuurders en ruim 18.000 leden. En daar zit veel kennis op het gebied van vakkennis, personeel, juridisch advies, wet en regelgeving, financiën en nog veel meer. En alles is gratis voor ons als leden!

Dus mocht je punten/ideeën/bezwaren/problemen hebben voor de stad of als je in zwaar weer dreigt te komen of al midden in de storm zit, vragen hebt op het gebied van ondernemen of tegen andere uitdagingen aanloopt, schroom niet en neem contact met één van ons op via middelburg@khn.nl.

Het bestuur van KHN Middelburg wenst jou een gezond en succesvol 2023 toe!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens