Vita Anthonisse, eigenaresse van café de Snor in hartje Goes, is erg blij met de verruiming van terrassen. Dankzij de KHN-lobbyinzet is er in goed overleg met de gemeenten meerdere zaken gerealiseerd, onder andere grotere terrassen vanwege corona. "KHN heeft landelijk én lokaal een positieve invloed op de regelgeving waardoor het voor ondernemers makkelijker wordt om te ondernemen."

Café de Snor is een gezellig bruin café in hartje Goes. Iedereen kan er terecht voor een kopje koffie met een heerlijk stuk appeltaart of lekker genieten van een speciaal biertje. In het weekend is het een uitgaanscafé met een breed scala aan muziek en buiten coronatijd een live zingende dj.

Grotere terrassen

Samen met de gemeente keek KHN Goes hoe zij gezamenlijk ondernemers konden helpen. In het begin van de crisis was er praktisch wekelijks contact om alles in goede banen te leiden. Om de anderhalve meter economie te waarborgen zijn grotere terrassen noodzakelijk. “Op vrijwel alle plaatsen in Goes zijn de terrassen verruimd. Omdat de terrascultuur alleen maar toe zal nemen, hoop ik van harte dat de ‘coronaterrassen’ permanent mogen blijven’’, aldus Vita.

Minder kosten

Tijdens de eerste en tweede lockdown was het voor de meeste horecazaken pure noodzaak om de kosten zo laag mogelijk te houden. KHN zorgde dankzij de lobby-inzet voor het niet of gedeeltelijk incasseren van precariorechten, gemeentelijke belastingen en reclamebelasting. Vita Anthonisse: "In 2020 was de reclamebelasting helemaal niet opgelegd en er was ook een mogelijkheid tot verruimde betalingsmogelijkheden voor wat betreft gemeentelijke belastingen. De zaken werden goed afgestemd waardoor er nagenoeg een uniform beleid werd gehanteerd in alle Zeeuwse gemeenten."

Hoe ziet de toekomst eruit?

Vita kijkt met een positief oog naar de toekomst! "Men verwacht dat het toerisme tot 2030 in Zeeland fiks zal stijgen. Goes kan hier een flink graantje van meepikken, wat natuurlijk zeer positief is voor ons bedrijf. Dat buiten het nieuwe binnen is en blijft is dan wel nodig om voldoende inkomsten te generen. Als dat allemaal uitkomt dan ziet de toekomst er zonnig uit voor de horeca in Goes", aldus Vita.

Toegevoegde waarde KHN-lidmaatschap

Vita ziet haar KHN-lidmaatschap als een toegevoegde waarde voor haar bedrijf. "KHN maakt ondernemen alleen maar makkelijker. Ook dankzij landelijke en lokale belangenbehartiging en het verkrijgen van informatie. Via KHN ben ik altijd meteen goed op de hoogte van wat er allemaal speelt."