Vanmorgen publiceerde het CBS de cijfers met betrekking tot de impact van het coronavirus op de horeca bevestigt daarmee het sentiment onder horecaondernemers. Net als in veel andere landen was de horeca in Nederland veruit de hardst geraakte branche tijdens de coronacrisis. Veel sectoren binnen de horeca verkeren nog steeds in zwaar weer. Daarom benadrukt KHN het belang voor aanvullende financiële compensatie voor de sectoren waar dit nu nog steeds zo hard nodig is.

Belangrijkste conclusies

Het CBS rapporteert dat de horeca zwaar is getroffen door de coronamaatregelen. Van verplicht gesloten zijn, tot beperkingen in de exploitatie door de 1,5 meter afstand, een verbod op alcohol, placeren (verplicht zitten) en geen amusement. Ook de internationale reisbeperkingen hebben nog steeds een grote invloed door wegblijven van internationale toeristen en zakelijke gasten. Dit duurt voorlopig nog voort en er is nog geen concreet perspectief over wanneer dit weer aantrekt.

Uit recente peilingen en CBS-berichten komt het herstel van de horecaomzet nu voorzichtig in beeld. Maar voor horecaondernemers is de omzetverwachting op dit moment en voor het vierde kwartaal heel erg verschillend. De ondernemerszin is er, maar de beperkingen zijn er ook nog en het na-ijleffect en de enorme schuldenberg is er nog een hele tijd.

Zie CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-nederlandse-economie/2021/corona-en-de-horeca

Waar zit het probleem nu nog?

Internationaal toerisme en internationaal zakelijk verkeer, congressen en events blijven uit en herstel daarvan wordt pas na 2022 substantieel. Daarom is het van belang dat de steun wordt voortgezet en is maatwerk noodzakelijk. Mensen houden de behoefte om te reizen en om gezelligheid in de horeca op te zoeken, al is het de vraag wanneer landen toerisme weer actief promoten, grootschalige evenementen en congressen weer zullen plaatsvinden en het consumentenvertrouwen toeneemt. Clubs & Nightlife bedrijven kunnen op zijn vroegst op 1 november weer open. Daghoreca zoals restaurants, grandcafés en fastservice zijn nu redelijk te exploiteren al zit o.a. de 1,5 meter, verplicht placeren en de sluitingstijd van 00:00 uur nog even in de weg. Het binnenlandse toerisme zorgt voor seizoenbezetting van hotels aan de kust en eilanden, maar gaat helaas aan de meeste steden voorbij.

Resultaten KHN-enquête

Uit resultaten van de meest recente enquête die KHN onder leden hield, blijkt dat maar 28 procent van de leden sinds juni zonder steun tot een positief bedrijfsresultaat kan komen. 39 procent heeft een negatief eigen vermogen. 40 procent heeft achterstanden belastingen en 26 procent heeft huurachterstand. De betalingsachterstanden van belastingen zijn met medianen van €19.000 tot €40.000, hotels €58.000 substantieel. Huurachterstanden komen daar nog bij met de medianen €7.000 tot €15.000 en €22.000 tot €29.000 onder vrije tijd en hotels. Dat zijn voor die horecabedrijven dramatische uitkomsten. Daarom blijft KHN zich hard maken voor steunmaatregelen.

Horeca en corona-impact in 3 grafieken

Een tijdlijn van coronamaatregelen gericht op de horeca:

Grafiek 4.2
Grafiek 2.2

Een tijdlijn van coronamaatregelen gericht op de horeca

tijdslijn


Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens