KHN roept alle horecahuisbazen van Nederland op om coulant te zijn met hun huurders en een deel van de huur kwijt te schelden of op z’n minst op te schorten. We ontvangen steeds meer signalen van ondernemers dat zij financieel in de klem komen door onwelwillende verhuurders die niet willen meewerken een uitstel of kwijtschelding van de huur. Daarnaast pleit KHN voor politiek ingrijpen voor horecaondernemers die geen steun krijgen van hun huisbaas.

Huur grote kostenpost horeca

Deze starre houding van verhuurders is een zeer ernstig probleem. Door de sluiting van de horeca zien veel ondernemers hun omzet tot 0 terugvallen. De huur is een van de belangrijkste kostenposten van ondernemers. Als verhuurders niet ingaan op verzoeken tot uitstel of kwijtschelding van huren komen gezonde horecabedrijven in acute betaalproblemen. Daarnaast worden de lasten van de coronacrisis niet op een eerlijke manier verdeeld.

Goede voorbeelden van verhuurders

In de Tweede Kamer is al eerder gesproken over het belang van flexibiliteit op de huurmarkt. Ook zien wij verschillende voorbeelden van verhuurders die huren tijdelijk opschorten of (deels) kwijtschelden. Zoals deze verhuurder in Tilburg. Ook Bierbrouwerij de Leeuw-Brouwerij Haacht heeft haar Nederlandse huurders laten weten dat zij voor de periode van 15 maart tot en met 6 april geen huur hoeven te betalen.

Onwelwillende verhuurders

Helaas heeft een groeiende groep horecaondernemers te maken met verhuurders die zich niet coulant opstellen. Zoals deze verhuurders in Amsterdam die de coronacrisis gebruiken voor eigen gewin. Verhuurders moeten zich coulant opstellen zodat de horeca wat financiële lucht krijgt. Een verhuurder is immers ook niet gebaat bij een ondernemer die noodgedwongen zijn zaak moet sluiten...

KHN pleit in Kamer voor steun horeca

KHN roept de Tweede Kamer daarom op om de horeca te steunen. Het kan niet zo zijn dat verhuurders de crisis gebruiken voor eigen gewin en daarmee horecaondernemers in de problemen brengen. Daar waar verhuurders niet vrijwillig willen meewerken, móet de overheid snel ingrijpen. KHN eist:

  • Dat verhuurders worden gestimuleerd om mee te werken aan uitstel en afstel van huren.

OF

  • Dat huurders (financiële) hulp krijgen.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens