Je kent het wel: het is spitsuur in de zaak, je bent aan het multitasken en in alle hectiek word je gebeld door een verkoper met een mooi aanbod. Bijvoorbeeld voor een nieuw energiecontract dat veel goedkoper is dan je huidige contract. Het klinkt allemaal geweldig en je wilt graag weer snel aan het werk, dus je gaat akkoord. Als je op die manier een voor jou goede deal hebt gesloten, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar de laatste tijd krijgen we vaak signalen over minder goede deals, met alle gevolgen van dien.

Zo geven sommige energieverkopers informatie die niet klopt. Ze zeggen bijvoorbeeld dat je contract bijna afloopt, terwijl dit niet het geval is. Of ze claimen onterecht dat je veel goedkoper uit bent bij een andere energieleverancier. In de drukte heb je vaak geen tijd om te controleren wat de verkoper zegt en ben je misschien sneller geneigd om akkoord te geven om ervanaf te zijn. Dit is niet verstandig, want in de praktijk zien we de laatste tijd dat dit nog weleens vervelende gevolgen kan hebben. We adviseren je dan ook om nooit zomaar ergens (telefonisch) akkoord op te geven, maar eerst in alle rust de voorwaarden te bestuderen. Teken daarnaast ook geen contract dat je tijdens het gesprek via de mail ontvangt, maar neem ├ęcht eerst de tijd om alles goed te bekijken.

Telefonische verkoop, mag dat wel?

Natuurlijke personen, zoals consumenten en eenmanszaken, mogen niet meer ongevraagd benaderd worden voor telefonische verkoop. Maar dit verbod geldt niet voor ondernemingen met een rechtspersoonlijkheid, zoals een bv. Ook het herroepingsrecht, de verplichte bedenktijd na het sluiten van een overeenkomst, geldt niet voor ondernemingen. Als je (telefonisch) een contract ondertekent, zit je er dus aan vast.

Wat kun je wel doen?

We adviseren je om nooit direct in een eerste gesprek akkoord te geven op een aanbod. Rond het gesprek af en vraag de verkoper om de informatie per mail op te sturen. Neem op een rustig moment de tijd om te bekijken wat het aanbod precies inhoudt, bestudeer de voorwaarden, lees de kleine lettertjes en check of dit inderdaad voordelig is voor jou. Licht ook je medewerkers in en vraag hen om hetzelfde te doen. Je moet namelijk officieel tekenbevoegd moet zijn om (telefonisch) een contract te tekenen, maar er zijn manieren om deze regel te omzeilen.

KHN Energie

Ben je niet tevreden over je huidige energiecontract, of ben je benieuwd of het beter, voordeliger of duurzamer kan? De experts van KHN Energie helpen je vooruit op energiegebied en begeleiden en adviseren je bij het maken van de juiste keuzes, zodat jij je kunt richten op je onderneming. Meer weten? Bekijk KHN Energie.

Vragen? Neem contact op met KHN Advies via 0348 - 48 94 89.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens