De terrassen zijn sinds 28 april weer open en hopelijk komen er voor de rest van de horeca op korte termijn ook versoepelingen aan. De hoogste tijd om je omzetstrategie flink onder de loep te nemen om zo het beste uit de komende periode te halen. Hoe verhoog en genereer je omzet op meerdere momenten? Hier zijn verschillende manieren voor! KHN deelt dé tips en tricks voor het verhogen van je omzet om zo het allerbeste uit je verkoop te halen.

  1. Implementeer een optie om digitaal te bestellen via een QR-code. Voordelen:
    • Je hebt minder medewerkers nodig
    • Gasten hoeven niet te wachten om hun bestelling door te geven
    • Meer omzetmogelijkheden door upselling (indien van toepassing)

  2. Genereer extra omzet door afhalen en bezorgen.
    Online bestellen en afhalen komt - voornamelijk door corona - steeds vaker voor. Als dit past bij jouw concept en capaciteit qua personeel en keuken, dan kan dit een mooie extra mogelijkheid zijn om omzet te genereren. Maak hierin een goede afweging wat betreft kosten/baten.

  3. Ga de samenwerking aan met detailhandel
    Er zijn verschillende manieren om een samenwerking met detailhandel aan te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan winacties bij lokale supermarkten, zegels sparen voor een lunch of diner, het over en weer uitwisselen van brochures/flyers of een bon voor een kop koffie bij aankoop van kleding.

  4. Ga de samenwerking aan met collega horecaondernemers
    Ook dit kan op verschillende manieren. Zie hier een voorbeeld van een mooie samenwerking in Assen; Stadswandeling Assen | De leukste wandeling in Assen, www.veurn-ettn.nl (5 gangendiner in je auto), https://www.vettt.nl/toeren-en-smikkeln-auto-diner(toertochten door de omgeving per cabrio).

  5. Stimuleer combinatieverkopen
    In retail is een riem op een broek presenteren de normaalste zaak van de wereld. Ook in de horeca zijn er genoeg mogelijkheden om combinatieverkopen te stimuleren. Wat dacht je van de populaire combinatie van koffie met appeltaart? Zorg voor een concreet aanbod/een ‘deal’ waarvan je de totaalprijs duidelijk communiceert. Presenteer het aanbod op prominente plekken. Zowel in je zaak als op social media. Focus je op lunch? Zorg dan voor een leuke lunchdeal. Is jouw locatie meer een gelegenheid om lekker te borrelen? Zorg dan voor een leuk borrelarrangement. Wat dacht je van twee wijntjes en een borrelplateau voor de prijs van één? Zo zie je maar, genoeg mogelijkheden!

  6. Verkoop emotie in plaats van een product
    Verkopen en emotie gaan hand in hand! Bij H&M staat bij kinderkleding naast de prijs vrolijke kinderen op het prijskaartje vermeld. Onze hersenen denken dan: ‘Dus als mijn zoon/dochter deze kleren aantrekt, wordt ze ook vrolijk’. Dit gebeurt onbewust, maar door de foto van vrolijke kinderen is de klant sneller geneigd om dit product te pakken.

    Met welk beeld trek jij jouw gasten naar binnen? Borreltijd? Gebruik beeldmateriaal van mensen die lekker aan een wijntje/biertje met een borrelplank zitten (vergeet de oer-Hollandse bitterbal niet). Fine-dining? Zet beelden in van mensen die genieten van de gerechten, maar ook van de chef/sommelier die de gerechten of wijnen aan tafel komt uitleggen. Nieuwe gasten willen zich met deze vrolijke tafel kunnen identificeren en zijn sneller geneigd dit te bestellen. Verkoop de beleving!

  7. Bekendheid generen
    Het genereren van bekendheid is ook een populaire manier om gasten aan te trekken. Dit zit hem al in de kleinste dingen:
    • Laat zien dat je mee hebt gedaan aan een wedstrijd zoals ‘het Lekkerste Lunchroombroodje of de Beste Barhap van 2019’.
    • Laat zien dat je met biologische of lokale producten werkt en trek hierin samen op met de leveranciers. Het brood van … eet je bij. De eitjes van boerderij xxx liggen bij restaurant xxx op jouw bord.
    • Laat zien dat je al meer dan duizend broodjes carpaccio hebt verkocht.
    • Laat je medewerkers iets vertellen over een bepaald product/gerecht of wijn en maak hier een terugkerend item van. Bijvoorbeeld: Wijntip van de week door onze sommelier of ijssmaak van de week door onze Meester IJsbereider.

      Gebruik hiervoor bijvoorbeeld social media en update jouw website regelmatig.
  8. Zorg voor een juiste presentatie van jouw bedrijf op social media
    Wie maakt er nog geen gebruik van social media? Dat zijn er weinig! Laat je bedrijf zien op social media en hanteer hiervoor een passende contentstrategie. Deel regelmatige leuke updates van zowel je product (aanbod), service (activiteiten) en je team!

  9. Laat medewerkers hun favoriete gerecht aanprijzen
    Als gast ga je ervan uit dat de suggestie van een expert de beste is. Laat je medewerkers dus aan het woord! Uiteraard kijk je hier ook naar marge.

  10. Zorg ervoor dat het glas van de gast steeds gevuld is
    Hou jij het vaak bij één wijntje? Of één biertje? Vast vaker niet dan wel! Vul het glas van je gast daarom bij als je ziet dat het (bijna) leeg is en kijk of er eventueel een mogelijkheid is om nog een extra hapje te presenteren.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens