Ruim 80 toeristische ondernemers en medewerkers van destinatieorganisaties, overheden en onderwijs kwamen 5 oktober bij elkaar in de prachtige Cultuurkoepel in Heiloo.

Toekomstbestendig personeelsbeleid en vergroten naamsbekendheid stonden centraal tijdens de Regiosafari Noord Holland Noord. In de middag werd er een kijkje genomen achter de schermen bij collega-ondernemers in de regio.

Burgemeester Mascha ten Bruggencate was bij de opening aanwezig en gaf de aanwezigen een heldere boodschap mee als het gaat om de regio op de kaart zetten: Wees creatief, denk buiten de box en stop even met de Noord-Hollandse nuchterheid!

Toekomstbestendig personeelsbeleid

Evelien van den Bosch van Restaurant Casa 22 in Hoorn gaf aan dat er een heleboel kansen zijn als je op een andere manier naar de arbeidsmarkt kijkt. Ze vertelde hoe zij werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij begeleidt deze mensen en ziet ze helemaal opbloeien. Ze gaf een aantal tips mee:

  • Als je gebruik wilt maken van de vele regelingen en subsidies, is het belangrijk om je doelgroepen te definiëren, dan weet je naar welk loket je moet.
  • Er is ook de mogelijkheid om een training te volgen met betrekking tot het aanvragen van subsidies bij ‘Subsidioloog’ Ronald van Ammers van het UWV en Peer Scheepers van Stichting Leerzaam.
  • De Harry helpt training, via WerkgeversServicepunt, geeft tools om te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Of denk eens aan ‘jobcarving’ voor klusjes die je door iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt kan laten doen.

Frank la Croix van Restaurant het Ruiterhuys in Castricum gaf een voorbeeld van goed werkgeverschap. Hij organiseert trainingsavonden voor nieuwe medewerkers, zij gaan na 3 avonden pas het restaurant in en hij zorgt voor goede begeleiding op de werkvloer.

Verhogen online vindbaarheid

Ron Ruigrok van Druktemaker op Willemsoord in Den Helder gaf een aantal tips om je online vindbaarheid te verhogen:

  • Maak gebruik van Structured Data: aan de hand van veelgestelde vragen formuleer je de antwoorden op je website.
  • Met Hotjar kan je analyseren wat mensen doen op jouw website, hoe kijken ze en waar ze op klikken.
  • Vraag aan je website-bezoekers waarom ze niet hebben geboekt middels een pop-up, dit is vaak interessanter dan waarom ze wel hebben geboekt.
  • Plaats authentieke (video) content, zet je gasten in voor content, kijk op tiktok/instagram wat gasten nu al over je organisatie plaatsen. Dit wordt veel meer vertrouwd dan een commerciële boodschap van de organisatie. Hou het kort want 20/25 seconden is de gemiddelde tijdsspanne.
  • Maak van externe boekers directe boekers, verzamel al hun gegevens. Herhaalbezoek is veel makkelijker te faciliteren dan binnenhalen van nieuwe bezoekers.

Winterprogramma

Voor degenen die tijdens de verschillende presentaties en ondernemersverhalen ook enthousiast geworden zijn om verder aan de slag te gaan met personeelsbeleid en online marketing is er het winterprogramma. Tijdens dit programma worden er in drie verschillende formats aanknopingspunten en tips gegeven om direct toe te passen:

Aanmelden kan via Winterprogramma - Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (nhn.nl).


Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens