Wil je ook in coronatijd kwaliteit blijven bieden? KHN helpt je graag! Met deze 10 gouden ‘onbewuste’ tips (opgesteld door Consumatics) zorg je, ondanks de beperkingen, toch voor een gastvrije ervaring voor jouw gasten en haal jij meer omzet binnen.

  1. De gast lacht als jij lacht
    Jij kunt anderen blij maken door te lachen. Gasten spiegelen gedrag. Een positieve houding wordt daardoor overgenomen door de gast. Eerst imiteert hij onbewust, maar vervolgens voelt hij zich ook nog eens blijer!

  2. Zet je margeproduct bovenaan
    Van nature plaatsen we de goedkoopste gerechten bovenaan de menukaart of op het bord bij de bar. Eerst de kleine koffie en vervolgens de uitgebreidere varianten. De bovenste wordt in verhouding 20% meer gekozen, dus is het juist interessant om hier jouw pareltje neer te zetten en/of een margeproduct. Iets wat de gast geproefd moet hebben in jouw zaak.

  3. Verwijder de €-tekens
    Prijzen worden hoger ervaren wanneer er een euro-teken voor staat. Het is niet verplicht om een euro-teken te laten zien. Je ziet in het brein dat mensen werkelijk pijn ervaren bij het zien van de valuta.

  4. Zet max 7 woorden op het stoepbord
    Gasten zien maar 7 woorden (+2 of – 2, afhankelijk van moeilijkheid van de woorden). Ze lezen het bericht twee seconden en daarin wil je dat ze het opmerken, lezen en ernaar handelen.

  5. Noem je naam
    Gasten willen weten wie hen helpt. Zij willen graag een persoonlijke verbinding met de medewerker. Die verbinding verhoogt de tevredenheid.

  6. Speel unieke muziek af
    Muziek kan verschillende doelen hebben, de tevredenheid verhogen, de uitgaven verhogen, de verblijfsduur verhogen. De meeste positieve resultaten komen van muziek die men thuis niet zo gemakkelijk hoort, creëer je eigen stijl dus als horecazaak!

  7. Verspreid een geur
    Een geur kan zorgen voor een toename van de verkoop. Probeer verse broodjes neer te zetten in je zaak. Bewust iets te kopen in de (open) keuken of te werken met een apparaatje dat geur verspreidt . Geur is het meest verbonden aan onze emoties.

  8. Geef de gast twee opties
    Voor gasten is het moeilijk om te zien of ze een goede aankoop doen. Door iets in die context te plaatsen (twee gangen voor prijs van X, drie gangen voor prijs van Y) help je hen in de keuze en kan je omzet stijgen.

  9. Laat de gast iets proeven
    Door de gast iets te laten proeven, stijgt de perceptie die de gast heeft van jouw zaak. De ervaring wordt in het geheel positiever gezien!

  10. Lijn de prijzen niet uit
    Op de menukaart kun je de prijzen allemaal aan de rechterzijde neerzetten, maar door ze direct achter het gerecht te plaatsen, kiest de gast sneller wat hij lekker vindt en stijgt de gemiddelde besteding!

Ga ludiek om met de corona

Probeer meer te doen dan rechttoe rechtaan de regels vermelden op een poster bij de deur of op een bord langs het terras. Het gaat erom dat de richtlijnen ook tot leven gebracht worden, bijvoorbeeld door ze visueel te maken. Laat in een illustratie zien hoe gasten zich in de zaak moeten gedragen, of investeer in een video. Dan komt het dichterbij en is het ook echt duidelijk. Daarnaast is de toon van communicatie belangrijk; zoek de menselijkheid op in plaats van streng te gebieden. 'Laat aan de gast weten dat je het zelf ook vervelend vindt dat je deze eisen moet stellen aan hun gedrag, maar dat we het nu eenmaal samen moeten doen. Het is niet anders. Daarmee maak je het inclusief.

Corona-regelblindheid voorkomen met ludieke communicatie

De meeste gedragsregels in de horeca zijn voor gasten niet nieuw meer. Dat heeft als voordeel dat er gewenning is, maar er kan ook ‘regelblindheid’ optreden. Mensen vergeten de richtlijnen nu sneller. Door iets ludieks te doen, blijf je mensen eraan herinneren. Die anderhalve meter kennen we inmiddels wel. De communicatie is in veel bedrijven nog erg eenzijdig. Er hangt een poster op het raam, er staan strepen op de vloer, maar dat is het. Het opvolgen van de regels kan je verbinden met voordelen voor gasten. Geef bijvoorbeeld een korting als mensen binnenkomen met een mondkapje. Dan bied je ook iets in plaats van alleen maar regels op te leggen. Zorg ervoor dat je gasten iets extra’s krijgen als ze binnenkomen en de regels opvolgen.

Rol personeel bij naleving coronaregels

In de communicatie is de rol van het personeel belangrijk. Het personeel kan juist een grote rol spelen in het communiceren van richtlijnen, door bijvoorbeeld mensen vanaf de deur aan te spreken en te kijken of ze gasten kunnen begeleiden. Dit is persoonlijker dan een reeks regels op de deur te plakken.

En wat als er toch een weerbarstige gast binnenkomt, die de regels niet op wil volgen? Maak duidelijk dat andere gasten de regels wél opvolgen. Zo voer je de sociale druk op en krijgt de gast het gevoel dat hij of zij een buitenstaander is door de regels te negeren.