De NOW is zowel een noodzakelijke als welkome reddingsboei voor horecaondernemers om deze crisis door te komen. Eerder signaleerde KHN echter al dat deze regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Daarom deed KHN vorige week een oproep aan de Tweede Kamer om er bij minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, D66) op aan te dringen verbeteringen door te voeren. Veel partijen, waaronder coalitiepartijen VVD, CDA en D66, hebben gehoor gegeven aan onze oproep en vragen minister Koolmees met goede oplossingen voor gedupeerde ondernemers.

Deze week laat minister Koolmees weten of en hoe hij dit gaat doen. KHN zet in ieder geval alles op alles om verbeteringen voor elkaar te krijgen. Lees ook ons persbericht hierover.

Politiek zet vraagtekens bij januari als referentiemaand

Het is voor KHN niet te begrijpen dat het voorschot op de vergoeding wordt afgeleid van de maand januari, de maand met de minste loonsom in de horeca. Daarnaast houdt de regeling geen rekening met horeca die een seizoenspatroon hebben met bijvoorbeeld een duidelijke piek in de maanden maart, april en mei. De tegemoetkoming valt hierdoor lager uit. Daarom moet de regeling dusdanig gerepareerd worden dat deze maanden ook meetellen.

'Loonsom gelijk houden met dezelfde periode vorig jaar'

Deze lobbypunten van KHN zijn goed overgekomen bij de Tweede Kamer. D66 vraagt minister Koolmees waarom er gekozen is om de maximale aanspraak op compensatie te baseren op de loonsom van januari en of er niet gekeken moet worden naar een optie om “de loonsom gelijk te houden met dezelfde periode vorig jaar (maart-mei 2019), zodat sectoren met veel seizoenswerk, zoals de horeca, een groter deel van hun loonsom gecompenseerd kunnen krijgen.” Ook GroenLinks, PvdA, 50Plus en ChristenUnie hebben hun zorgen uitgesproken over de referentieperiode. Al deze partijen hebben de minister gevraagd om andere opties te onderzoeken, zodat ondernemers beter gecompenseerd kunnen worden.

Aandacht voor payroll

Meerdere partijen hebben aandacht gevraagd voor de scheve situaties die ontstaan bij payroll- en uitzendconstructies. Hoewel payrollorganisaties ook gebruik kunnen maken van de NOW, is er nog veel onduidelijkheid over de uitwerking hiervan. KHN maakt zich hier zorgen over en heeft deze zorgen ook aan de Tweede Kamer geuit. Het moet namelijk voorkomen worden dat een horecaondernemer rekeningen moet blijven betalen aan het payroll-bedrijf, terwijl er veel minder werk is, en het payroll-bedrijf zo geen ondersteuning vanuit de NOW hoeft aan te vragen. CDA en ChristenUnie hebben minister Koolmees gevraagd hoe om te gaan met deze situatie en welke maatregelen ervoor kunnen zorgen dat de steun uit de NOW-regeling op de juiste plaats terechtkomt.

KHN zet door

KHN voelt zich gesteund door de Tweede Kamer in onze zorgen over de uitwerking van de NOW-regeling. Het moet voor minister Koolmees duidelijk zijn dat er zo snel mogelijk verbeteringen moeten worden doorgevoerd om ondernemers goed te compenseren. Deze week komt hij met antwoorden op de vragen van de Tweede Kamer.

Ondertussen gaat KHN natuurlijk keihard door met de lobby. Nadat het NOW-loket op 6 april is open gegaan is nog duidelijker naar voren gekomen waar de NOW tekort schiet. Niet alleen de referentieperiode en payroll zijn een probleem, duidelijk wordt nu dat zelfs wanneer de maximale compensatie wordt toegekend dat in het meest gunstigste geval leidt tot een vergoeding van 75% van de daadwerkelijk loonkosten.

Lijst aan concrete verbeteringen voor de NOW en Wab

KHN heeft op 7 april een persbericht naar buiten gebracht met een lijst aan concrete verbeteringen voor de NOW. Niet alleen de NOW heeft verbeteringen nodig, ook de Wab pakt op allerlei onderdelen funest uit voor de horeca. Een aantal onderdelen van die wet, bijvoorbeeld het toepassen van de hoge premie, moet worden opgeschort tot en met 2021.

We houden je uiteraard op de hoogte van de verdere ontwikkelingen van dit belangrijke onderwerp.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens