Lees onderstaand meer over aanpassing venstertijden en stand van zaken qua contact met de gemeente.

Aanpassing venstertijden
Het college heeft besloten tijdelijk het laden en lossen in de Haarlemmerstraat op maandag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 13.00 uur en in de Breestraat te allen tijde te gedogen. Nu de meeste winkels in deze straten zijn gesloten vanwege de maatregelen om het coronavirus (Covid-19) tegen te gaan, bezorgen de winkels hun producten bij de klant. Met dit gedoogbesluit hebben de winkels meer tijd om bevoorraad worden en bestellingen van klanten aan bezorgdiensten mee te geven. Tegen sluipverkeer wordt nog wel opgetreden. Omdat vanwege de maatregelen om het coronavirus tegen te gaan veel winkels en horeca in deze straten gesloten zijn en het aantal bezoekers in de straten fors is afgenomen, verwacht het college geen verkeersproblemen of onveilige situaties naar aanleiding van dit tijdelijke gedoogbesluit. Deze nieuwe situatie wordt gedoogd tot hiertoe geen aanleiding meer is.

Ter info: venstertijden Breestraat waren 05.30 - 07.00 uur en 09.00 - 11.00 uur. Nu dus vrijgegeven.

Venstertijden Haarlemmerstraat waren 04.30 – 11.00 uur. Wordt nu dus 04.30 – 13.00 uur.

Stand van zaken qua contact met de gemeente
Vorige week hebben we, in klein comité, met onder andere de burgemeester Henri en wethouder Yvonne een gesprek gehad. Dit gesprek hebben wij als bestuur aangevraagd om twee redenen.

  1. Kan de gemeente nog iets betekenen als het gaat om financiële ondersteuningsmaatregelen voor ons horecaondernemers.
  2. Wij willen graag verduidelijking op bepaalde punten:
    - Bijvoorbeeld als het gaat om handhaving en de handhavingsgronden.
    - De mogelijkheden die we nog hebben in onze bedrijfsvoering (situatie van vóór de huidige lockdown, gister dus). Wat kan er
    bijvoorbeeld met loketverkoop, retail, gebruik van je terrasgrond? Wat zijn de onderliggende regels en vergunningen, en hoe
    kunnen we binnen dit kader zoveel mogelijk ondernemersruimte creëren.

Toelichting punt 1.
Afgelopen maand heeft de gemeente ons de vraag “Wat kunnen jullie voor ons betekenen?” meerdere malen gesteld. Wij hebben nu dus de vraag omgedraaid: “Wat kunnen jullie nog voor ons betekenen?”. Dit omdat er vanuit hun ambtelijk-bestuurlijke expertise wellicht mogelijkheden zijn waar we gewoon zelf niet op zouden kunnen komen. Bijvoorbeeld; Welke belastingen kunnen ze wel of (juridisch gezien) niet kwijtschelden?

Toelichting punt 2.
Wij hebben veel signalen ontvangen van ondernemers die, kort samengevat, willen weten wat wél kan en niet zozeer willen horen wat ze niet mogen. Gemeente gaf ons het gevoel dat ze vonden erg met ons mee te denken, toch hadden wij het gevoel dat de gemeente ons eigenlijk vertelde wat wij NIET mochten doen.

In dit gesprek werd het voor iedereen helder dat er enkele zaken zijn die niet voor iedereen hetzelfde, uitgelegd, zijn. Dit ondanks de goede bedoelingen die alle betrokkenen hebben.

De gemeente gaat nu enkele punten voor ons oppakken en uitwerken:

  • Kwijtschelding precario (is nog niet toegezegd).
  • Wat voor extra verruiming kunnen zij geven ten aanzien van plaatsen extra reclameborden.
  • Is het wellicht toch mogelijk om een standplaats voor jouw zaken aan te vragen.
  • Kan je tijdelijk gebruik maken van je retailbestemming als dit op je pand zit, en hoe werkt dat.

Zodra wij deze uitwerking hebben, zullen wij deze uiteraard met jullie delen.

Na de eerste persconferentie in januari zullen we in deze setting weer bijeenkomen om na te gaan welke mogelijkheden de omstandigheden ons dan zouden kunnen bieden.

Vragen
Mocht je vragen en/of ideeën hebben, deel deze dan alsjeblieft met ons. Alleen dan kunnen we ze doorspelen naar de gemeente. Ook voorbeelden van andere gemeenten waar wellicht meer mogelijk is horen wij graag. Mail naar leiden@khn.nl.

Naast de inhoudelijke zaken willen wij dit moment ook nemen om jullie voor de aankomende feestdagen, ondanks alles, een fijne tijd toe te wensen. Én natuurlijk veerkracht en goede moed voor de aankomende maanden!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens