In dit bericht een update over de meest noemenswaardige ontwikkelingen rondom de hotel shuttle halte en de algehele bereikbaarheid voor shuttles in 2024.

Schiphol is continu in beweging. De ontwikkelingen rondom Multimodale Knooppunt Schiphol (MKS), aangescherpte regels rondom veiligheid, milieuregels en de wens de capaciteit te vergroten, hebben de meeste impact op het geheel. Afgelopen jaar ben je tijdens diverse hotel overleggen en middels een Q&A die we samen met KHN Haarlemmermeer en de gemeente hebben opgesteld bijgepraat.

Hotel shuttle halte op de A-baan
Sinds Q4 2023 zijn meer hotels gaan samenwerken en gebruik gaan maken van de hotel shuttle halte op de A-baan.

In zijn algemeenheid zien we dat dit goed gaat.
We hebben een data-analyse uitgevoerd en zagen dat het relatief druk is rond kwart voor en kwart over. We hebben (in ieders belang) enkele hotels daarom gevraagd iets te schuiven met rijtijden.
Ook hebben we hotels die relatief lange verblijfstijden gevraagd hier maatregelen tegen te nemen. We zullen blijven monitoren.
Verder kon de hotel shuttle halte een opfrisbeurt gebruiken. We hebben ons ontwerpbureau gevraagd voor een ontwerp met betere herkenbaarheid. Het ontwerp is klaar en we verwachten dat er binnen enkele weken de aanpassingen zijn doorgevoerd. In de dagelijkse uitvoering zult u niets merken van het aanbrengen van de aanpassingen.

Bereikbaarheid Aankomst- en Vertrekpassage
Onderin deze nieuwsbrief links naar de bijlagen in het Engels en in het Nederlands over de ontwikkelingen rondom MKS. Nieuws is ook te volgen op www.schiphol.nl/mks.

De meest noemenswaardige ontwikkelingen voor de bereikbaarheid hieronder samengevat:

  1. Voor de (bereikbaarheid) van de (hotel shuttle halte) A-baan op de Aankomstpassage verandert er in 2024 weinig tot niets.
  2. Er verandert voorlopig ook weinig aan de Vertrekpassage. Dat betekent dat voertuigen tot 30 ton met een maximale aslast van 7,5 ton daar passagiers (gratis) mogen laten (in-) uitstappen. Parkeren mag hier niet. Vanaf de meivakantie zullen we de halteerplekken in het gebied voor Vertrekhal 1 uitbreiden.
  3. T.b.v. werkzaamheden sluit per 26 februari de D-baan van de Aankomstpassage. De collective crew halte is op deze baan en verhuist naar de nieuwe terminal aan de Koepelstraat. Om toegang te krijgen tot de nieuwe terminal kan contact gelegd worden met STA Axxicom (stabalie@axxicom.nl). STA heeft inmiddels met tientallen vervoerders contacten en contracten voor het nieuwe gebied afgesloten. Ook zijn honderden luchtvaartmaatschappijen geïnformeerd over de looproute naar de nieuwe halte voor “collective crew members”.
  4. Touringcars (ook voor crew) kunnen voorlopig (tot september 2024) gebruik blijven maken van de C-baan van de Aankomstpassage. Daarna starten de werkzaamheden voor MKS. Om precies te weten hoe het zit met touringcars (halen, brengen, verblijfstijd, kosten, parkeren, groot, klein) hebben we een website gelanceerd voor touringcar ondernemingen: www.schiphol.nl/touringcar We zullen deze website regelmatig actualiseren.
  5. En bestelt u wel eens een app taxi op Schiphol Centrum? Per 26 februari wordt u dan via de app (van Uber of Bolt) en bewegwijzering op Schiphol Plaza verwezen naar het nieuwe “App pick-up Point” aan de Koepelstraat (en niet langer naar de halte aan het einde van de C-baan van de Aankomstpassage).

Nieuwsbrief business partners
Er bestaat een wekelijks Schiphol Connection bulletin, voor zover nog niet bij je bekend. Nieuws voor business partners en personeel staat ook op Schiphol | The Schiphol Connection. Op deze website is er de mogelijkheid om je in te schrijven voor op de wekelijkse digitale nieuwsbrief van Schiphol Connection. In de nieuwsbrief uiteenlopende onderwerpen zoals reizigersontwikkelingen, verbouwingen, trends etc.
Mochten er verdere vragen leven, dan hoort Roger Vieira het graag via Roger.Vieira@schiphol.nl.

Nieuwsupdate MKS februari 2024 (NL), Newsupdate MKS february (ENG).

Rondom het project Schiphol hotel shuttle word je in elk geval bijgepraat tijdens het volgende KHN Haarlemmermeer hoteloverleg op donderdag 7 maart vanaf 15.00 uur bij Radisson Blu.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens