Tijdens het KHN Amsterdam hoteloverleg op 11 maart jongstleden heeft Mascha ten Bruggencate (voorzitter dagelijks bestuur stadsdeel centrum) een aantal vragen van KHN en hoteliers beantwoord.

Lees onderstaand welke vragen aan haar zijn gesteld.

Meer Amsterdammers in de binnenstad en het verminderen van toeristenfuncties. Hoe gaan we dit doen? Hoe zien jullie dat?

Het is een ingewikkelde discussie. In het wallengebied en Leidseplein buurt b.v. zijn aanbod en vraag zo op elkaar afgestemd dat het bijna niet te veranderen is. Maar in de stille coronatijd zou de situatie kunnen veranderen doordat b.v. huren omlaag gaan zodat andere/nieuwe ondernemers kunnen starten. Meer wonen in de binnenstad door Amsterdammers wordt gestimuleerd door wonen boven winkels makkelijker te maken door bestemmingsplannen minder ingewikkeld te maken van o.a. hotels en winkellocaties. Misschien komt er meer of minder horeca in bepaalde winkelgebieden. Ervaringen en belemmeringen van mogelijkheden horen wij graag.

Een waardevolle bezoekerseconomie. Wat verstaan jullie daaronder? KHN spreekt voortaan over respectvolle bezoeker. Een bezoeker die komt voor het unieke karakter van de stad en respect heeft voor de stad en haar bewoners.

De woordkeuze maakt het best ingewikkeld. Bij waardevol lijkt het alsof we gaan kijken wat iemand komt uitgeven maar het gaat erom hoe iemand zich komt gedragen. Kwaliteitstoerist, waar we het ook over hebben gehad, is ook geen goed woord want dat klinkt alsof de bezoeker alleen maar mag komen als hij in een 5-sterren hotel slaapt. De term respectvolle bezoeker van KHN is misschien een beter woord, we zullen het bespreken.

Gelukkig zien jullie ook belang in het herstel van de congressector. Er is een herstelplan geschreven, dat vinden wij fantastisch, maar het bedrag staat niet in verhouding tot wat andere steden doen. Wat zijn jullie ideeën daarover?

Dit onderdeel hoort wel bij de aanpak binnenstad maar ligt meer bij EZ, bij wethouder Everhardt. Er liggen campagnes klaar. Wethouder Everhardt is in gesprek met amsterdam&partners die het plan hebben geschreven en we zullen samen, ook met KHN, in gesprek gaan om te kijken hoe we die bezoekers weer naar de stad kunnen krijgen.

Ook wordt er gesproken over transformatie van hotels naar woningen, en het wonen boven winkels. Hoe zien jullie dat?

Dat zijn mogelijkheden waar we het met jullie over willen hebben. Wat helpt, en wat helpt juist niet. Er is zo weinig ruimte in de binnenstad dat we moeten gaan kijken wat er getransformeerd kan worden naar woningen. Boven cafés is b.v. geen goed idee vanwege overlast. We zullen een aantal stappen moeten zetten zodat het soepel verloopt en ruimtes niet leeg blijven staan. We verwachten toch een aantal faillissementen en dan kan het helpen om op bepaalde plekken een nieuwe functie toe te voegen en dat betekent dat wij snel en flexibel moeten kunnen handelen met het aanpassen van de bestemming van de locatie. Het gaat over hotels en andere horecalocaties maar ook over winkels.

Wij ervaren dat budgethotels in dit stuk ook weer een negatieve klank hebben en alle niet-sterren gekwalificeerde hotels en hostels over één kam worden geschoren. Een budget toerist is niet per definitie een overlast gevende toerist. We vinden dat onterecht geredeneerd wordt dat budgettoeristen worden gerelateerd aan overlast en mensen die zich misdragen. Hoe krijgen we voor elkaar dat de term hostel-budget hotel niet gelijk wordt gelinkt aan een drugs gebruikende kotsende bezoeker die we niet willen hebben. Hoe kunnen we dat beeld veranderen bij de bestuurders en beleidsmakers.

Ik denk dat het ook aan jullie is om ons hier scherp op te houden. Ook hier geldt dat het gaat om respectvolle bezoekers en respectvolle ondernemers. We moeten niet de grote groep budgethotels benoemen in de slechte gevallen. We zouden een andere term moeten gebruiken. Sommige woorden die gebruikt worden geven jullie soms een ander gevoel dan dat ze bedoeld zijn. We moeten dat met elkaar blijven bespreken.

Het plan is vakantieverhuur verbieden, zodra juridisch mogelijk. Dat vinden wij uiteraard ook. Wat zijn de verwachtingen wanneer dat kan en waar hangt dat vanaf?

Het is erg ingewikkeld om vakantieverhuur te verbieden maar er is wel veel politieke steun. In 3 gebieden is vakantieverhuur verboden. We zitten in de juridische procedure en wachten af of onze argumentatie om dit te verbieden klopt. Als het klopt hopen we het gebied uit te breiden. Het niet verstrekken van vergunningen door de gemeente is moeilijk.

Zouden we ook geen hotelstop in de MRA kunnen realiseren? Met een hotelstop in Amsterdam alleen krijg je het aantal hotelgasten niet naar beneden.

Daar zijn gesprekken over maar dat valt onder EZ, wethouder Everhardt. Het gaat niet om het aantal bezoekers of overnachtingen maar het gaat over een bepaald type bezoeker met bepaald gedrag. Op dit moment is er een hotelstop in Amsterdam. er komt een herijking van het toeristische beleid voor de MRA maar wij gaan niet over onze collega gemeentes rond de stad. Persoonlijk denk ik dat we beter Airbnb verder kunnen terugdringen in Amsterdam zelf dan dat we ook nog gaan sturen op hotels in de rest van de regio. Maar dat zal ik met Everhardt bespreken. Ook de dagjesmensen die naar Amsterdam komen moeten we niet onderschatten qua overlast.

Wij maken ons bezorgd over de bereikbaarheid van de stad, voor gasten maar ook leveranciers. Proeftest ‘knip’ in de Weesperstraat is uitgesteld en we hopen op afstel.

Het gaat ook over keuzes: bereikbaarheid of leefbaarheid in de binnenstad is een afweging die ook politiek gemaakt wordt. Ik ga er niet van uit dat het wordt afgesteld. In principe is het idee om eerst te testen wat het gaat betekenen als het verkeer geen gebruik meer mag maken van de Weesperstraat en op basis daarvan te kijken hoe de autotoegang tot de binnenstad verminderd kan worden. Het doorgaande verkeer moet zoveel mogelijk over de ring gaan.

We kunnen heel veel plannen maken maar als er niet gehandhaafd wordt verandert er niets. Mensen kunnen zich misdragen in de binnenstad omdat er weinig toezicht is. Hoe gaat de gemeente daarmee om?

Deze vraag komt ook vaak van bewoners. Soms is het te druk om te handhaven. We kijken hoe we handhaving en politie beter op elkaar kunnen afstemmen. Op sommige plekken is teveel afval, daar moet aan gewerkt worden. Dat zijn de basisvoorwaarden om een leefbare binnenstad te hebben. Verder qua preventie: handhaving met lik op stuk beleid, borden met regels, campagnes met social media reclames. En daar moet heel goed op aansluiten dat men weet dat handhaving en politie zullen optreden bij misstanden. In de campagne van amsterdam&partners komt ook ter sprake dat we een bepaalde reputatie willen hebben, dat Amsterdam niet een stad is waar je naar toe moet gaan om je te misdragen en dat er boetes worden uitgedeeld als dat wel het geval is. De suggestie om in het hotel een kaartje met huisregels af te geven nemen we mee.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens