De heffing van rioolheffing gebruik voor bedrijven kent een zelfde soort proces als de heffing van toeristenbelasting. Er wordt eerst een voorlopige aanslag opgelegd op basis van de verbruik gegevens van een jaar eerder.

Wanneer de grondslag van de voorlopige aanslag te hoog is kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.

Voorbeeld: een hotel heeft in 2019 een definitieve aanslag gehad van 5.000 m³ water. Deze 5.000 m³ is in 2020 als voorlopige grondslag gebruikt. Als gevolg van corona zijn er maar 25% van de boekingen t.o.v. een eerder jaar. De voorlopige grondslag is te hoog en met het indienen van een kort en simpel bezwaar kan de grondslag verlaagd worden.

Niet geloosd

In hetzelfde jaar wordt er een aangifte verstuurd over het voorgaande jaar om de definitieve aanslag te kunnen vaststellen. In de aangifte geef je aan wat je waterverbruik is geweest. Eventueel kun je aftrekposten opgeven van water dat je wel hebt ingenomen maar niet hebt geloosd op de riolering. Voorbeeld: een bakker verwerkt water in zijn producten en dat verlaat niet via de riolering het pand. De bakker geeft in de aangifte aan hoeveel m³ er niet is geloosd en dat wordt in mindering gebracht op de totale waterinname. Bij veel hotels, kantoren etc. is de inname bijna altijd gelijk aan de lozing.
Na het verwerken van de aangifte wordt de definitieve grondslag verrekend met de voorlopige grondslag. Of je betaald iets bij of er wordt gerestitueerd.

Uitstel van betaling of verzoek tot aanpassing

Je betaalt dus over je werkelijke verbruik. Wanneer je een periode gesloten bent geweest zul je dat merken in het definitieve verbruik. Wanneer de voorlopige grondslag te hoog is vastgesteld kan het makkelijk worden verlaagd.
Regels voor uitstel of betalingsregelingen gelden voor deze heffing ook net als alle andere heffingen.

Voor een verzoek tot aanpassing/uitstel van betaling kan men zich richten tot belastingen@amsterdam.nl o.v.v. het aanslagnummer of andere kenmerken op de brief.

Bron: Gemeente Amsterdam Belastingen

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens