Cybercriminelen maken misbruik van deze lockdown en proberen via valse emails je geld, persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen. Zo is er een mail in omloop die zogenaamd vanuit de overheid wordt verstuurd. Klik niet op de link in deze berichten en verwijder de berichten direct.

Phishing is een vorm van digitale oplichting. Fraudeurs misleiden je met gerichte nep e-mails, QR-codes, sms of WhatsAppberichten. De berichten lijken afkomstig van bekende, en vaak betrouwbare, organisaties. Zoals overheidsinstellingen en banken. Zo proberen oplichters je inloggegevens, creditcardinformatie, pincode of andere persoonlijke informatie te stelen.

Voorbeeld van een phishingmail

Hoe herken ik een verdachte e-mail?

Het is vaak lastig om echte van valse e-mails te onderscheiden. Het Digital Trust Center van de overheid geeft advies om mogelijke valse e-mails te herkennen.

Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk houdt je via alerts op de hoogte van de meest recente waarschuwingen over online fraude en phishing. Abonneer je op deze alerts.

Phishing melden

Ben je slachtoffer van phishing? Maak dan een melding bij de Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie. Dit kan alleen op het politiebureau. Bel 0900 8844 voor het maken van een afspraak.

Doe de Basisscan Cyberweerbaarheid

Heb jij de basis op orde om veilig digitaal te ondernemen? Met de Basisscan Cyberweerbaarheid, opgesteld door het Digital Trust Center, weet je waar jouw zwakke punten zitten.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens