Kun je wat meer vertellen over jouw achtergrond en de weg hier naartoe?

Toen ik als 15-jarige student bij tapas restaurant Y Mucho Mas in Den Haag kwam werken was voor mij de keuze om naar de hotelschool te gaan snel gemaakt. Na de studie Horeca Ondernemer Manager (MBO4), heb ik versneld het International Fast Track Programma bij Hotelschool The Hague voltooid. Na mijn eindstage als Operations Management Trainee bij het Amstel hotel, ben ik in Amsterdam blijven plakken en in 2016 de overstap gemaakt naar het Pulitzer Amsterdam (onderdeel van Lore Group) als Sales Specialist. Onze collectie van Lore Group hotels is wereldwijd snel aan het groeien en sinds 2019 ben ik als Senior Sales Manager verantwoordelijk voor het zakelijke segment van onze hotels in Amsterdam.

Hoe is jouw liefde voor gastvrijheid/jouw bedrijf ontstaan?

Mensen vermaken is altijd mijn leidraad geweest en soms twijfel ik nog of stand-up comedy misschien niet beter bij mij past! Werken in de horeca voelt voor mij als een tweede thuis, waarbij je dagelijks verschillende gasten verwelkomt die je een onvergetelijke en gezellige tijd wil bezorgen. Samen met het team streven we ernaar om onze gasten elke dag met een mooie herinnering aan hun verblijf terug naar huis te laten gaan. Het geeft mij energie om met zoveel verschillende collega’s en gasten te werken die vanuit de hele wereld naar Amsterdam komen om te werken, zaken te doen of simpelweg vakantie komen vieren. Het is vaker hollen dan stilstaan, maar werken in de horeca geeft mij altijd voldoening en zorgt voor de meeste bijzondere ervaringen en verhalen. Je hebt eigenlijk altijd wel wat te vertellen bij het kerstdiner met familie.

Hoe maakt gastvrijheid jouw leven leuker?

‘People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel’. Deze slogan vind ik een goede samenvatting van gastvrijheid. Het gevoel dat je mensen geeft wanneer ze het hotel binnen lopen, is erg belangrijk. Je kan de leukste bar hebben en de mooiste suite, maar als de mensen in het hotel zich niet welkom voelen, zullen zij ook niet terugkomen. Mede dankzij de horeca heb ik veel fantastische mensen mogen ontmoeten en daarbij ook mijn vriendenkring mogen vergroten.

Kun je wat meer vertellen over het concept van jullie hotel?

Pulitzer Amsterdam is naar mijn mening een van de meest bijzondere hotels in Nederland omdat het hotel bestaat uit 25 grachtenpanden verdeeld over de Prinsengracht en Keizersgracht met in het midden een grote binnentuin. Pulitzer Amsterdam is geen typisch vijfsterrenhotel waarbij je overdonderd wordt door goud, marmer en diamanten, maar meer een gezellig, elegante buurthotel waar iedereen zich thuis mag en kan voelen ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. Het design kan beschreven worden als eclectisch waarbij de Jacu Strauss klassieke elementen combineert met moderne designstukken. Pulitzer staat ook bekend om haar vooruitstrevende F&B outlets zoals onze prijswinnende Pulitzer’s Bar, pittoreske Pulitzer’s Garden en restaurant Jansz. die zojuist is heropend met nieuwe chef aan de leiding; Arnout van der Kolk dus ik nodig iedereen graag uit om gauw langs te komen om het nieuwe menu te proeven.

Ons andere hotel, genaamd Kimpton de Witt, kan daarentegen beschreven worden als een hip lifestyle hotel met moderne kijk op luxe en Nederlands design. Het hotel is gevestigd in drie originele Renaissance-gebouwen gelegen op steenworp afstand van het Centraal Station. Kimpton Hotels & Resorts is al een erg populair merk van boutique hotels in Amerika en het Kimpton de Witt was het eerste Kimpton hotel buiten de Verenigde Staten. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in het concept van restaurant Celia waar we modern-Amerikaanse gerechten serveren geïnspireerd door Californië. Daarnaast kun je in het Kimpton de Witt ook heerlijke cocktails drinken in Super Lyan, de speelse en kleurrijke cocktailbar met een knipoog naar de optimistische en kleurrijke jaren ’50 in Amerika. Je hebt zelfs cocktails van de tap.

Waarom zouden mensen in de horeca moeten komen werken en specifiek in de hotellerie?

De hotellerie staat nooit stil, zelfs niet tijdens een pandemie. Als je op zoekt bent naar een internationale werkomgeving met veel doorgroeimogelijkheden en leuke collega’s, dan kan ik je de hotellerie van harte aanraden. Binnen de hotellerie zijn er zoveel verschillende functies beschikbaar, dus voor ieder wat wils! 😉

In welke mate is de ultieme gastbeleving volgens jou veranderd door het coronavirus? Hoe spelen jullie hierop in?

De veiligheid van onze gasten en werknemers staat op de eerste plek en we houden ten alle tijden rekening met de maatregelen vanuit de overheid. Soms kan dit effect hebben op de ultieme gastbeleving, zeker tijdens de lockdown toen de restaurants en bars gesloten waren. Maar we proberen te roeien met de riemen die we hebben en de verwachting van de gast telkens weer te overtreffen door onze persoonlijke service en aandacht voor details.

Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?

Praat met mensen die in de horeca werken of op de hotelschool zitten, doe ervaring op in verschillende bedrijven en/of afdelingen, blijf jezelf ontwikkelen en vergeet niet om plezier te hebben!

Welke tip heb je voor collega’s als het gaat om jouw expertise in de post-coronatijd?

Probeer jezelf te ontwikkelen als de ultieme online en offline sales manager. Hoe kan je in een post-coronatijd nog steeds klanten binden aan je product? Face-to-face meetings komen weer terug naar mijn mening, maar wellicht kun je ook virtuele meetings proberen of klanten een videoboodschap sturen met jouw sales pitch! Probeer jezelf te onderscheiden, zeker in een competitieve tijd waarin heel veel hotels met elkaar strijden om de business. ‘First sell yourself, then the hotel’.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Een typische werkdag vind ik moeilijk te beschrijven omdat elke dag in een hotel anders is. Dat maakt het werk juist ook zo leuk. Momenteel werken wij met het commerciële team veel thuis en hebben we dagelijks virtuele meetings met klanten en collega’s. Daarnaast blijft telefonisch- en mailcontact altijd een belangrijk middel om contact te behouden met klanten of juist op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Een typische werkdag zou voor mij eruitzien als een dag waarin ik mijn klanten in het hotel kan verwelkomen voor een rondleiding van het hotel om vervolgens nieuwe prijsafspraken te maken voor volgend jaar en een groot evenement binnen te slepen. Op vrijdag sluiten we vaak de week af met een kleine borrel in het café om de hoek.

Wat is de meest waardevolle ondernemersles die jou het meest bijgebleven?

Mijn oude marketing docent op de middelbare hotelschool zei altijd dat er eigenlijk 6P’s belangrijk zijn voor een succesvolle onderneming in plaats van de bekende 5P’s. Namelijk plaats, product, prijs, promotie, personeel én parkeren.

Wat is er volgens jou voor nodig om een succesvolle ondernemer in de horecabranche te zijn?

Klinkt erg cliché, maar om succesvol te worden in de horeca moet het wel je passie zijn; het is hard werken en je maakt veel uren. Je moet snel kunnen schakelen en je kunnen aanpassen, maar je ook goed kunnen inleven in je personeel en gasten. Luister naar alle positieve en negatieve reacties van gasten en collega’s, zelfs als het kritiek is; dit is eigenlijk gratis advies.

Welke drie tips heb jij voor mensen die twijfelen of een baan in de hotellerie bij hen past?

Zoals Nike zou zeggen: ‘Just do it.’ Begin met een parttimebaan of vraag desnoods een (snuffel) stage aan. Zeker op dit moment staan hotels te springen om nieuw talent en zijn er talloze kansen om een carrière binnen de hotellerie te beginnen.

Hoe kijk je naar de toekomst?

Ik merk dat er binnen de horeca nog veel gekeken wordt naar 2019 en het succes wat veel bedrijven in het verleden hadden. Naar mijn mening heeft COVID-19 de maatschappij op een soort ‘reset’ knop laten drukken waardoor je als bedrijf weer opnieuw begint. Dit kun je zien als een zwakte, maar persoonlijk zie ik dit als een mooie kans om je businessmodel eventueel aan te passen en sterker te maken. Om in filosofische sferen te blijven: ‘Als je autorijdt, focus je ook meer op de weg voor je dan op de weg achter je’. Ik hoop alleen wel dat de horeca meer medewerkers weet aan te trekken in de nabije toekomst, want het blijft een geweldige branche maar zonder de juiste mensen op de juiste plekken, hebben we nog een lange weg te gaan.







Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens