NVWA in gesprek met KHN-leden over allergenenwet

29-04-2014

Om de NVWA mee te nemen in de praktijk van deze wet, neemt KHN de NVWA mee op ‘werkbezoek' naar verschillende horecabedrijven.

De nieuwe allergenenwetgeving komt eraan! Om de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) mee te nemen in de praktijk van deze wet, neemt KHN de NVWA mee op ‘werkbezoek' naar verschillende horecabedrijven. Doel: de (on)mogelijkheden van de nieuwe wet in de praktijk laten zien. Met deze informatie gaan NVWA en KHN om de tafel om de verdere invulling van de wet te bespreken.

Per 13 december 2014 gaat de nieuwe allergenenwetgeving in. Deze wet verplicht u als horecaondernemer om uw gasten mondeling te informeren over de allergenen in de gerechten die u verkoopt. Hoe zorgt u ervoor dat uw kok zich aan de ingrediëntenlijst houdt? En zijn uw medewerkers straks in staat de vragen van uw gasten goed te beantwoorden?

Om aan de wet te voldoen, moet u in ieder geval op uw menukaart vermelden dat gasten hun allergie bij u of uw medewerkers moeten melden. Bijvoorbeeld door op de menukaart de tekst ‘Heeft u een allergie? Meld het ons' op te nemen. De allergeneninformatie (welke allergenen zitten in de verschillende gerechten) moet schriftelijk beschikbaar zijn voor de NVWA en uw personeel.

Werkbaar voor ondernemers
Hoe ondernemers in de praktijk de allergeneninformatie schriftelijk beschikbaar moeten maken is nog niet helemaal helder. De NVWA moet dit nog in detail uitwerken. Dit is precies de reden dat KHN met NVWA op werkbezoek gaat. Zo laten we de medewerkers van de NVWA zien wat deze wet betekent voor horecaondernemers en -medewerkers in de praktijk. Drie verschillende soorten bedrijven (café, restaurant en snackbar) in Breda, Utrecht en Tilburg zijn hiervoor bezocht. De praktijkervaring en gesprekken met horecaondernemers moeten ervoor zorgen dat de (schriftelijke) vastlegging straks gebeurt op een manier die werkbaar is voor ondernemers. Met zo min mogelijk administratieve lasten.

De bezochte horecaondernemers zijn positief, maar de NVWA ook: nog niet eerder werkte een toezichthouder zo direct samen met het bedrijfsleven om goede regels op te stellen. Daarnaast heeft de NVWA aangegeven nu eerst de invulling uit te werken met KHN. En pas daarna in gesprek te gaan met andere branches zoals de supermarkten.

Ieder bedrijf is anders
De gesprekken met NVWA-medewerkers, horecaondernemers en KHN-adviseurs, hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er bij de NVWA meer praktisch inzicht is in de verschillende typen horecabedrijven. Zoals het er nu uitziet zal er voor het (schriftelijk) vastleggen rekening worden gehouden met de verschillen tussen horecabedrijven. Immers, een snackbar en een restaurant hebben een heel andere bedrijfsvoering.

Meer weten?
In het KHN-magazine van mei leest u meer over de nieuwe allergenenwetgeving en het vervolgtraject. Ook daarna houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Terug