Donderdag 14 juni overhandigde Agnes Holtjer van KHN het actieplan toegankelijkheid horeca aan minister Hugo de Jonge van VWS. KHN onderstreept hiermee het belang van toegankelijkheid in de horeca en wil met het actieplan horecaondernemers inspireren om de toegankelijkheid verder te vergroten. Want of iemand nu slechtziend of doof is, of een lichamelijke of verstandelijke beperking heeft: iedereen is welkom in de horeca!

Met dit actieplan willen we invulling geven aan het VN-Verdrag handicap dat op 14 juli 2016 in Nederland inging. Doel van dit verdrag is om ervoor te zorgen dat mensen met en beperking zo zelfstandig mogelijk aan de samenleving kunnen deelnemen. Dat geldt ook als zij gaan winkelen of in een restaurant gaan eten. Daarvoor zijn twee zaken belangrijk:

  • Ondernemers moeten geleidelijk de 'algemene toegankelijkheid' van hun bedrijf voor gehandicapten vergroten. Tenzij dat voor de ondernemer een onevenredige belasting vormt.
  • Als een persoon met een handicap verzoekt om een eenvoudige voorziening of maatregel te treffen (voor toegankelijkheid) dan moet de ondernemer daarmee instemmen als dat voor hem/het bedrijf ‘niet onevenredig belastend en/of disproportioneel is’.

Belang actieplan

Agnes Holtjer, lid Landelijk Bestuur KHN: "Het is belangrijk om je als horecaondernemer bewust te zijn of je voor iedereen toegankelijk bent. Een beperking wordt voor een gast immers pas een belemmering als een horecaondernemer of het personeel er geen rekening mee houdt. Gelukkig staat gastvrijheid in de horeca voorop. Met het actieplan willen we horecaondernemers inspireren dat je met soms kleine aanpassingen in je zaak de toegankelijkheid nog verder kunt verbeteren."

'15 procent van de Nederlandse samenleving heeft
een vorm van een beperking'

“Een toegankelijke horecaonderneming is gastvrij voor een breed publiek. En dat is belangrijk, want ruim 2 miljoen mensen (15 procent van de Nederlandse samenleving) hebben een vorm van een beperking. Als deze mensen zich bij jouw horecazaak welkom voelen, worden ze al snel vaste klant. Ook klanten zonder beperking hebben overigens baat bij een goede toegankelijkheid. Denk aan mensen met een kinderwagen of een rollator. En daarnaast groeit ook de groep ouderen in Nederland. Winst dus: op gastvrijheid en op maatschappelijk gebied.”

[Tekst gaat verder onder video]

Wat staat er in het actieplan toegankelijkheid horeca?

In dit actieplan staat wat KHN gaat doen om het bewustzijn onder horecaondernemers en hun medewerkers te vergroten. Zo gaan we digitaal trainingsmateriaal ontwikkelen voor horecaondernemers en -medewerkers hoe je in de horeca goed kunt omgaan met iemand met een beperking. Verder staan er in het actieplan voorbeelden van hulpmiddelen om de toegankelijkheid van uw bedrijf te vergroten. En vindt u er tips over bejegening, duidelijke communicatie en aandacht voor mensen met een beperking.

Meer informatie

Op de nieuwe website MKB Toegankelijk vindt u praktische tips en ervaringsverhalen. En het komende jaar hoort u regelmatig van ons hoe u uw onderneming nog toegankelijker kan maken!

Foto, vlnr: minster VWS Hugo de Jonge, directeur MKB Nederland Leendert-Jan Visser & LB-lid KHN Agnes Holtjer

Download het actieplan

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens