AVG. Een jaar later.

11-06-2019

Autoriteit Persoonsgegevens start nieuwe campagne

De nieuwe privacywet AVG is iets meer dan een jaar geleden ingevoerd. Heel veel leden hebben hun zaken inmiddels op orde, maar we horen ook van leden dat zij nog niet alles hebben kunnen afronden. Het is belangrijk om nog eens goed te kijken aan welke AVG-verplichtingen jij moet voldoen. De Autoriteit Persoonsgegevens is een nieuwe campagne gestart om deze verplichtingen onder de aandacht te brengen.

Hoe zat het ook alweer?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is nu ruim een jaar van kracht. Bedrijven kunnen sinds de AVG makkelijker boetes krijgen voor het slecht beschermen van de data van hun gebruikers, en diezelfde gebruikers hebben meer rechten over hoe die gegevens verzameld mogen worden. Dat alles gebeurde onder toeziend oog van de privacywaakhond, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het doel: de privacy van Europeanen beter beschermen.

Campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou?’

Maar een jaar na deze AVG leven er bij veel ondernemers nog veel vragen over de nieuwe privacywet. De campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou?’ maakt mensen bewuster van hun privacyrechten en geeft mkb'ers praktische hulp bij de naleving van de wet.

Hulpbijprivacy.nl

Op hulpbijprivacy.nl, de campagnewebsite van de AP, publiceert de AP de komende maanden steeds over een ander onderdeel van de AVG. De eerste campagnemaand staat in het teken van de vraag ‘hoe faciliteer je als mkb’er de privacyrechten van je klanten?’ De volgende onderwerpen zijn: beveiliging van persoonsgegevens, verwerkersovereenkomsten, verwerking van gegevens van (zieke) werknemers en de grondslagen voor verwerking van persoonsgegevens.

Ook op onze eigen website vind je veel informatie over de wet en hoe je als ondernemer stappen kunt nemen om te voldoen aan de AVG. Kijk op khn.nl/avg.

Terug