Trends in de horeca

Trends in de horeca

Ondernemen is vooruitzien, inspelen op een veranderende behoefte. Trends volgen elkaar in snel tempo op. KHN volgt de trends en ontwikkelingen in de markt en onderscheidt zes trends die de komende jaren van invloed zijn op de ontwikkelingen in de horeca.

 

KHN onderscheidt zes trends

Persoonlijk. Hoe onderscheidt u zich?

Gasten hebben steeds meer behoefte aan een persoonlijke benadering. Producten en diensten worden niet enkel als functioneel gezien; gasten willen er een waardevolle herinnering aan overhouden. Ze zoeken een unieke ervaring en hebben daar ook geld voor over. Ze verwachten een persoonlijke noot in belevenis en producten.

Bij een hyperactieve levensstijl horen nieuwe vormen van gemak

Constant druk, altijd onderweg. Met zo’n hyperactieve levensstijl is tijd waardevol. En dat zie je ook terug in de gerichte vraag naar gemak: de gemakkelijke snelle hap profiteert hiervan. Vooral de vraag naar fast good food groeit. Gasten zijn heel bewust bezig met versheid, kwaliteit en voedingswaarde.

Blurring: grenzen tussen dienstverlening vervagen

De traditionele grenzen aan dienstverlening vervagen. Gasten wonen, werken, reizen en consumeren op hun eigen manier. Ze schakelen op een dag moeiteloos tussen werk, ontspannen en leven. In een winkel kun je prima terecht voor een kopje koffie. Waarom naar kantoor als je net zo makkelijk in een café met je laptop op schoot kan werken? Het maakt voor de consument niet uit.

Bewust en gezond genieten: een blijvertje

Gezondheid is een veelbesproken onderwerp. Maar, waar de roep om gezondere producten voornamelijk van overheidsinstanties kwam, vraagt tegenwoordig steeds vaker de gast zelf hierom. Die wil bewust en gezond genieten. En het ziet ernaar uit dat dit niet zomaar een trend van voorbijgane aard is. De gezonde levensstijl is een blijvertje.  

Deeleconomie: eerlijk zullen we alles delen

Steeds meer mensen delen hun huis, boot of auto, gereedschap of andere bezittingen. Ze ruilen de ene service voor de ander of tegen een vergoeding. Dat is in een notedop de deeleconomie. Ook bekend als Peer2Peer, de sharing economy, de weconomy, collaborative consumption of schaduweconomie. Een trend die we ook terug zien in de horeca en waar het laatste woord nog niet over geschreven is.

Puur: gasten willen het pure spul

Gasten gaan voor puur: eerlijke, duurzame en ambachtelijke producten. Hoge kwaliteit zonder schuldgevoel. Er is meer aandacht voor kwaliteit, versheid en de herkomst van producten. Maar ook het proces van bereiding speelt een rol: van de selectie van producten tot het restafval.

Terug