Vijf euro voor een biertje? Of een tientje voor zes bitterballen? Zowel de gevolgen van corona als de oorlog in Oekraïne hebben invloed op de horecabeleving en het bijbehorende kostenplaatje. Als ondernemer zie je dat de inkoop- en personeelskosten stijgen en dat betekent dat je niet achter kunt blijven met het verhogen van de prijzen op de menukaart. Maar hoe neem je de gast hierin mee?

Stijgende prijzen

De afgelopen periode zijn de kosten enorm toegenomen. Het probleem is niet alleen zozeer de algemene inflatie of de inkoop van dranken, maar ook de snel stijgende overige inkoopkosten, energiekosten, huren en personele kosten/werkgeverslasten. Als horecaondernemer heb je ook te maken met deze prijsstijgingen en moet je vervolgens bepalen of je jouw prijsbeleid aanpast. Maar bij een hogere prijs verwacht een gast ook een kwalitatief betere beleving, terwijl het gebrek aan personeel ervoor kan zorgen dat dit niet zo ervaren wordt. Hoe leg je een gast dit uit?

Communicatie richting gasten

Gasten zitten er niet op te wachten dat jij een poster ophangt waarop je uitlegt waarom de prijs van het biertje duurder is geworden. Het draagt niets bij aan het begrip voor jou als ondernemer en de uitdaging die je hebt om gastvrij te zijn en jouw gast voor een schappelijke prijs een fijne beleving te bieden. Wat moet je dan wél doen?

De gast is al binnen en is dus bereid om geld uit te geven in jouw zaak. De gast heeft immers de keuze gemaakt om lekker te genieten in de horeca. Maar waar heeft die gast behoefte aan? Voor een bijzondere gastvrijheidsbeleving verwacht de gast niet alleen een hartelijk welkom; het totaalplaatje moet kloppen. Denk hierbij aan de entourage, de andere gasten, een schoon en netjes in- en exterieur, vriendelijke medewerkers, kennis van het assortiment en het correct uitserveren van de bestelling, lekker eten en drinken, en nét dat beetje extra service, ook bij het afscheid nemen. Moet jij de gast dan vertellen waarom de prijs is zoals hij is? Dat weet de gast ook wel, je kan niet om het nieuws heen. Het gaat er juist om dat de gast dat soort zaken even wil laten voor wat het is en wil genieten. Uiteindelijk gaat het erom dat je de verwachting van je gast overtreft.

Hoe pakken collega ondernemers dit op?

Er valt genoeg te leren van hoe collega-ondernemers dit doen. Meer weten? Lees dan zeker deze twee artikelen boordevol tips!

Ondernemers over duurzaam herstel van de horeca | KHN

Ondernemerstips over prijsstijgingen in de horeca | KHN

Maak gebruik van de denkkracht van je team

Jouw medewerkers brengen hoogstwaarschijnlijk ook zelf regelmatig een bezoek aan de horeca als gast. Brainstorm met elkaar over wat zij waarderen aan een horecabezoek. Zijn dat de bijzondere glazen, een extraatje bij een drankje, de uitstraling van het personeel, de aankleding van de tafel, de muziekkeuze? Er zijn genoeg facetten binnen je bedrijf om de beleving voor de gast naar een hoger niveau te tillen. Je kan dit doen aan de hand van onderstaande onderwerpen:

  • Gevoelswaarde
    Krijgt de gast waar voor zijn geld? Kun je standaard iets extra’s toevoegen, zoals iets lekkers bij de koffie, een klein schaaltje nootjes, een amuse of iets dergelijks? Wat straalt het glas uit? De entourage? De manier van presenteren? Kun je daar op een creatieve manier een andere draai aangeven?
  • Verbeter je storytelling om je waarde en prijs te verhogen
    Een andere manier om je toegevoegde waarde te verhogen, is het vertellen van een goed verhaal. Waar komen je producten vandaan? Werk je bijvoorbeeld samen met locals of heb je experts in het team op het gebied van koffie of wijn? Leg het ‘waarom’ achter je product of dienst goed uit en deel leuke voorbeelden of anekdotes.
  • Voeg andere prijsopties toe
    Werk met verschillende portiegrootten, of wijnen in verschillende prijscategorieën.
  • Dé ultieme evaring
    Heel simpel: overtref de verwachting van je gast. Door te zorgen voor een warm welkom, persoonlijke aandacht, fijne service, een glimlach, een frisse zaak en goed eten en drinken, ben je al een heel eind. Uiteindelijk maakt aandacht het verschil, maar door ook goed voorbereid te zijn op onverwachte gebeurtenissen kun je qua service nét dat stapje extra doen. En is dit allemaal in orde, dan is een persoonlijk afscheid (was alles naar wens? Tot ziens.) wellicht een extra reden om snel weer terug te komen.

Zie ook onze tips voor het terrasseizoen: Ben jij klaar voor het terrasseizoen? | KHN

Lees meer over pricing: