We kennen inmiddels allemaal het belang van een goed onboardingstraject. Maar op een nette en respectvolle manier afscheid nemen van medewerkers is minstens net zo belangrijk. Of het vertrek nu vrijwillig of gedwongen is. Maar hoe laat je dit proces soepel verlopen? Hier zijn vijf aandachtspunten bij het omgaan met uitdiensttreding van een medewerker.

1. Luister actief en doe iets met de feedback

Het exitgesprek is een waardevol instrument om te begrijpen waarom je medewerker vertrekt. Zorg voor een open en vertrouwelijke sfeer waarin je medewerker vrijuit kan praten. Belangrijker nog, neem de feedback serieus en onderneem actie waar nodig. Zo laat je zien dat je geeft om het welzijn van je werknemers. Ook kan dit waardevolle inzichten geven om toekomstig talent te behouden.

2. Vertrek niet vrijwillig? Zorg voor duidelijkheid en respect

Vertrekt een medewerker niet vrijwillig? Als je niet meer verder wil met iemand, is het belangrijk om dat op tijd aan te geven. Duidelijkheid en tijdig communiceren kan helpen bij een soepele overgang en kan negatieve emoties voorkomen. Ook is het cruciaal om eerlijk en respectvol uit te leggen waarom je niet samen verder wilt. Vermijd hierbij vage of onduidelijke redenen. Benadruk ook de kwaliteiten van de medewerker en vertel hoe deze elders beter tot hun recht kunnen komen. Dit geeft je medewerker vertrouwen voor de volgende stap in hun carrière.

3. Communiceer duidelijk over het vertrek

Informeer de collega’s van het vertrekkende teamlid. Wacht hier niet te lang mee, maar respecteer ook de wensen van je medewerker en zijn of haar privacy. Natuurlijk kan je medewerker dit ook zelf doen, maar controleer wel of niemand wordt vergeten. Heeft jouw medewerker veel contact met vaste klanten of leveranciers? Licht hen dan ook in en wijs hen op de juiste contactpersoon voor de toekomst.

4. Zorg voor een correcte eindafrekening

Een nauwkeurige en tijdige eindafrekening van financiële zaken zoals salaris, bonussen, vakantiedagen en andere vergoedingen is belangrijk voor een soepele uitdiensttreding. Dit zorgt voor een positieve laatste indruk van het bedrijf en maakt de overgang makkelijker voor beide partijen.

5. Organiseer een afscheid

Of het vertrek nu vrijwillig is of niet, jouw medewerker verdient een echt afscheid. Dat hoeft echt geen groot feest te zijn. Een moment samen met directe collega’s, een kleinigheidje en een vriendelijk dankwoord van de leidinggevende zijn al heel waardevol. Respecteer hier natuurlijk ook weer de wensen van je medewerker. Sommige mensen geven de voorkeur aan een stil vertrek.

Het proces rond uitdiensttreding is een gevoelig moment dat vraagt om begrip, respect en open communicatie. Door deze tips goed toe te passen, kun je niet alleen het vertrek van jouw medewerker professioneel afhandelen, maar ook waardevolle lessen leren voor behoud van toekomstig talent.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens