Eerder berichten wij je over de extra maatregelen die het college heeft aangekondigd om de overlast in de uitgaansgebieden aan te pakken. Een van die maatregelen is gerichte handhavingsactie om overtredingen van geluidsoverlast aan te pakken. Wat betekent dit voor horecaondernemers? 

Waar moet je op letten om overtreding van geluidsvoorschriften te voorkomen?

  1. In eerste instantie mag enkele meters buiten je inrichting geen muziekgeluid vanuit de inrichting hoorbaar zijn. Uitzondering hierop is het moment dat de deur open gaat voor komende en vertrekkende gasten. Elke ondernemer moet er op toezien, of faciliteiten hebben getroffen, dat de deur dan niet continue geopend blijft door bijvoorbeeld de grote toestroom of vertrek van bezoekers. Een portier of geluidssluis kunnen dan noodzakelijk zijn om dit goed te regelen.
  2. Elk bedrijf met in- of aanpandige woningen en een geluidsniveau van minimaal 70d(B)A in de inrichting moet een milieumelding hebben gedaan en daarbij een akoestisch onderzoek aanleveren om aan te tonen welke geluidsnormen in de inrichting gelden om aan de voorschriften uit de wet te kunnen voldoen. Bij een niet in of aanpandige woning hoeft er pas een melding worden gedaan als er meer dan 80 d(B)A ten gehore wordt gebracht. In het rapport wordt meestal uitgegaan van een situatie dat ramen en deuren van de inrichting gesloten zijn. De gemeente kan dit ook als maatwerkvoorschrift opnemen en dus op handhaven. Vrijwel altijd moeten ramen en deuren dus gesloten zijn als er muziek in de inrichting ten gehore wordt gebracht en kan het feit dat dit niet het geval is al een overtreding zijn.
  3. Bij inrichtingen waarbij een wat hogere geluidsniveau's van toepassing is, is vaak een maatwerkvoorschrift opgenomen dat de muziekinstallatie begrenst en dus verzegeld moet zijn.
  4. Tevens wordt er op toegezien dat geluidsoverlast van komende en vertrekkende gasten wordt voorkomen. Je bent formeel binnen een straal van 25 meter van je horecabedrijf verantwoordelijk voor komende en vertrekkende bezoekers. In de praktijk betekent dit dat als het overduidelijk is dat gasten voor jouw bedrijf wachten of vanuit jouw inrichting naar buiten komen en veel overlast veroorzaken, je aantoonbaar actie moet ondernemen om overlast te beperken. Meestal wordt dan verwacht dat er een persoon buiten of bij de deur staat die gasten aanspreekt op geschreeuw.

Bij overtredingen van deze voorschriften treedt de handhavingsstrategie muziekgeluid in werking, die eerder dit jaar in werking is getreden. Afhankelijk van de ernst van de overtreding en het aantal overtredingen in een bepaalde periode varieert de sanctie van een bestuurlijke waarschuwing, dwangsom van € 2500,- of € 5000,- tot het intrekken van de exploitatievergunning.

In dit eerder gepubliceerde artikel, toen de strategie nog een voornemen was en KHN verweer heeft gevoerd, vind je heel overzichtelijk een matrix met overtredingen waar op wordt gelet en de daarbij behorende sancties.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens