In zijn blog signaleert algemeen directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland, naast onheilspellende vooruitzichten, ook positieve geluiden in de horeca: veerkracht, creativiteit en ondernemerschap. De 'kracht om te knokken voor onze branche' in coronacrisis.

Met deze blog voor De Ondernemer wilde ik graag een positief geluid laten horen. Maar dat is in deze tijd makkelijker gezegd dan gedaan. De horecabranche verkeert in zwaar weer en veel ondernemers staan voor lastige keuzes als het gaat om ontslagen of faillissementen. Ik heb hier de afgelopen dagen dan ook mee geworsteld. Hoe graag ik ook vooruit wil kijken en tips met jullie wil delen, vind ik het ongelofelijk moeilijk om dat in de huidige situatie te doen. Ik vind het namelijk belangrijk dat er eerst concrete steun komt en perspectief wordt geboden voor de hele horecasector, alvorens we als branche echt vooruit kunnen kijken. De situatie waarin we nu zitten hangt letterlijk en figuurlijk als een molensteen om de nek.

Mijn advies: maak je huidige situatie inzichtelijk

Inmiddels weten we dat veel horecaondernemers uitstel hebben gekregen van rekeningen, belastingaanslagen en huren. Tijdens de sluiting van alle eet- en drinkgelegenheden was dit een welkom gebaar om nog iets van liquide middelen te hebben, maar feitelijk is de opschorting van vaste lasten natuurlijk het verplaatsen van het probleem. Daarom adviseer ik de horecaondernemers die ik spreek om hun huidige financiële situatie inzichtelijk te maken en vooruit te kijken, zodat men niet voor verrassingen komt te staan. Door andere prioriteiten (het overleven op korte termijn) is deze situatieschets en planning er bij sommige ondernemers bij ingeschoten. Maar opschortingen zorgen voor een stuwmeer aan uitgestelde betalingen, die een keer wel betaald moeten gaan worden. Wij verwachten dan ook dat dit, in combinatie met de impact van de coronamaatregelen, voor veel ondernemers in het vierde kwartaal van dit jaar en begin van volgend jaar alsnog tot faillissementen zal leiden. Zorg daarom voor inzicht in jouw financiële situatie, stuur bij waar mogelijk en laat het niet zo ver komen.

Durf uit te gaan van je eigen kracht

De signalen van horecaondernemers die in moeilijkheden zitten stromen binnen. Maar afgelopen weekend werd ik positief verrast toen ik in Meerssen (Limburg) ging eten bij een heel mooi restaurant, met een veelbelovende eigenaar/Chef de Cuisine. Gelukkig hadden we veel tijd om te praten en wat bleek, het ging heel goed! Dit had ik al maanden niet gehoord dus het eerste wat ik tegen de eigenaar zei was; “wat ontzettend fijn om dat te horen”! Zo vertelde hij mij hoe hij en zijn vrouw de kunst van het omdenken hadden toegepast. In de periode dat ze binnen minder mensen mochten ontvangen, hadden ze de situatie aangegrepen door twee zittingen te introduceren, waarmee ze extra tijd én ruimte kregen om in te spelen op de behoefte van hun gast en hen weer die bijzondere gastvrije ervaring te bieden waar ze zo lang naar uit hebben gekeken. Daarnaast had hij een goede afspraak gemaakt met een tentenbouwer en heeft hij een deel van zijn terras overkapt, waardoor je ook daar het gevoel krijgt alsof je binnen zit. Vanaf het begin hebben ze bovendien snel ingezet op het thuisbezorgen van maaltijden. Hiermee konden ze in contact blijven met vaste gasten en hebben ze bovendien hun naamsbekendheid enorm verhoogd. Voorlopig gaan ze hier mee door. Ongemerkt heeft hij op deze manier namelijk een nieuwe doelgroep aangeboord die nu ook het restaurant fysiek weet te vinden. Het geheim: durf uit te gaan van je eigen kracht en denk in mogelijkheden.

De kracht van onderlinge saamhorigheid en creativiteit

Gelukkig zie ik die veerkracht van ondernemers ook op andere plekken om mij heen. Ondernemerschap is geen synoniem voor geld verdienen. Ondernemerschap betekent kansen zien die andere mensen niet zien en deze benutten, risico’s nemen, creatief zijn, investeren, borgen, succes delen, etc. Ondanks de enorme impact van de coronamaatregelen, zie ik in veel horecazaken dat ondernemerschap goed terugkomen. Of het nu gaat om het ontwikkelen en voeren van een (tijdelijk) ander concept, het thuisbezorgen van maaltijden, of aanpassingen in de back-of-house, horecaondernemers zijn ontzettend creatief en werken samen. Zo delen sommigen onderling personeel om piekdrukte beter te benutten, of stellen ze hun keukens beschikbaar om de bezetting te optimaliseren. Dus hoe moeilijk de aanleiding ook is, de coronacrisis laat ons ook mooie dingen zien. Namelijk de kracht van onderlinge saamhorigheid en creativiteit.

Welke les trek ik hier uit?

Los van het feit dat ik heb gemerkt dat deze voorbeelden mij enorm veel energie geven, heeft het me ook iets belangrijks geleerd. Eigenlijk voelt het als een herbevestiging van wat ik heel diep van binnen altijd al heb geweten: we zijn als horecabranche zó veerkrachtig en creatief, dat we daarmee door diepe dalen kunnen komen. Het doet niets af aan de uitzichtloze situatie waarin velen nu verkeren, maar het geeft wel hoop. En als die hoop en perspectief niet vanuit het kabinet komt, dan maar vanuit onszelf: de kracht om te knokken voor onze branche vanuit zowel horecaondernemers onderling die nu meer dan ooit samenwerken, vanuit Koninklijke Horeca Nederland en vanuit alle leden die lokaal en landelijk samen aanpakken. De zin “samen staan we sterk!” heeft meer betekenis en lading gekregen dan ooit tevoren en dat maakt mij ongelofelijk trots!

Samen staan we sterker

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens