Steeds meer mensen gaan weer naar buiten en maken gebruik van de mogelijkheid om bij de horeca iets te eten of drinken te kopen.

De regels voor afhaal en bezorgen zijn meerdere keren voorbij gekomen en zijn ook nu nog steeds van toepassing.

Regels voor afhalen en bezorgen hoe zit het?

Van de gemeente hebben we vernomen dat mocht er geschaatst kunnen worden in de nabijheid van je horecabedrijf er niet direct handhaving zal optreden als je de mensen op het ijs hun hapje of drankje laat kopen. Het kan echter niet zo zijn dat je hele verkooppunten en toeters en bellen naar de waterkant verplaatst.

Handhaving zal optreden als je niet voldoende toeziet op naleving van de regels. Aandachtspunten hierbij zijn.

  • Neem maatregelen en spreek mensen aan dat de gekochte producten niet in de direct omgeving van het horecabedrijf genuttigd worden. Jij bent verantwoordelijk dat er geen groepsvorming ontstaat;
  • Verblijf van klanten in en rondom de zaak moet zo veel mogelijk beperkt worden, dus geen heaters, bankjes, parasols, muziek, e.d.;
  • Er moeten maatregelen worden getroffen om gasten in staat te stellen 1,5 meter aan te houden, ook in een wachtrij. Laat de wachtrij niet te lang worden;
  • Er mogen alleen producten voor gebruik anders dan ter plaatse worden meegegeven. Dus geen eten of drinken in eigen servies, op eigen borden, in open verpakkingen of op open schalen;
  • Voor alcohol geldt: alleen in dichte fles, blik of pak. Verkoop van alcohol is niet toegestaan in bekers, glazen, geopende flesjes of op andere direct consumeerbare wijze. Een scheut rum in een beker chocolademelk mag dus niet. Sowieso mag er geen sterk alcoholische dranken >15% alcohol verkocht worden;
  • Verkoop en bezorgen van alcohol na 20:00 is niet toegestaan.

Groepsvorming voorkomen vergt gezamenlijke inspanningen
De uitdaging is de groepsvorming en het feit dat veel ondernemers niet snel genoeg of vaak genoeg hierop ingrijpen. KHN heeft bij de gemeente erop aangedrongen dat naleving van de regels een gezamenlijke inspanning hoort te zijn en handhavers vaker en beter zouden moeten ondersteunen in dit proces en ook mensen rechtstreeks zouden moeten aanspreken door te lopen en afstand van elkaar te houden. De gemeente heeft laten weten dat handhavers deze instructies ook krijgen.

Ondersteunende materialen voor de naleving van de regels
De gemeente heeft flyers en posters beschikbaar om bij bezoekers aandacht te vragen voor de naleving van de regels. Door dit als ondernemer te gebruiken toon je dat je inspanningen verricht en kunt bezoekers er ook op attenderen dat het een verplichting is vanuit de overheid en jij anders mogelijk je zaak moet sluiten. Download hier de flyers en posters.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens