De laatste tijd horen we van verschillende horecaondernemers dat ze worden bezocht door internet- en telefonie-leveranciers met mooie aanbiedingen. Zij beloven alles goed te regelen tegen de beste tarieven, maar laten horecabedrijven vaak achter met een contract wat niet flexibel is.

In dit artikel delen we de belangrijkste aandachtspunten bij het aangaan van een contract voor internet of telefonie. Let wel: elke individuele situatie is anders. Het is een handreiking waarmee je de belangrijkste addertjes onder het gras herkent:

  • De looptijd van het contract
  • De verschillende internetverbindingen
  • De kosten van telefonie over internet (VoIP)

Heb je een aanbod gekregen voor internet of telefonie?

Laat het contract eerst checken door KHN Telecom. Je bereikt hen via de website of telefonisch: 0348 – 49 50 51.

Aandachtspunten bij contracten voor internet en telefonie

Aandachtspunt 1: de looptijd van het contract

Over het algemeen lopen contracten voor internet of telefonie 24 of 36 maanden. De vertegenwoordigers die langskomen bij de horeca, bieden meestal contracten aan van 60 maanden. Voor die tijd kun je niet overstappen. Als jouw nummer of datapunt niet worden vrijgegeven, kun je tijdens de looptijd van je contract niet naar een andere aanbieder.

Een aantal jaar geleden kon je nog een afkoopsom betalen, maar ook dit is nu niet meer mogelijk. Zelfs doorbetalen en overstappen op een andere aanbieder kan niet. De enige reden om op te zeggen, is vanwege een slecht functionerende verbinding. Maar daar valt bijvoorbeeld weer niet onder dat je de verbinding te traag vindt.

Conclusie:

Ga nooit akkoord met een contract dat langer loopt dan 36 maanden. En neem op dat als je op een DSL verbinding zit je mag over stappen op een glasverbinding zodra deze beschikbaar komt. Je komt er anders namelijk voor die tijd niet meer van af.

Aandachtspunt 2: de verschillende internetverbindingen

De komende jaren worden internetverbinding steeds belangrijker. Voor bijvoorbeeld je kassa, je PIN of vaste telefoon. Maar ook voor camerabewaking, muziek afspelen, TV, of narrow-casting. Er zijn verschillende soorten internetverbindingen. We bespreken de 3 meest voorkomende binnen een bedrijf.

Let op: een van de ‘beloftes’ die internetbedrijven maken is: “Neem nu een goedkope ADSL-verbinding en stap ‘met een druk op de knop’ over op een supersnelle glasvezelverbinding.” Hieronder leggen we uit dat de techniek van deze verbindingen heel anders is. Overstappen is mogelijk als je dat vastlegt, maar kost je sowieso tijd, gedoe en ook geld.

Internetverbinding over koper (DSL)

Voor DSL wordt gebruik gemaakt van het oude en vertrouwde kopernetwerk dat jaren geleden is aangelegd (de start was al in de eerste helft van de vorige eeuw!). Het signaal is digitaal en wordt met elektra-pulsjes doorgezet. De snelheid van DSL is afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale van je bedrijf. Hoe verder van de (sterke) wijkcentrale, hoe langzamer (of zwakker) het signaal.

De meest bekende verbinding is ADSL. De A staat voor asynchroon, wat wil zeggen dat de download (naar je toe halen) sneller gaat dat de upload (van je wegsturen). Een variant van ADSL is BVDSL, waar de B voor bonded staat. De up- en download zijn ook asynchroon, maar de snelheid is hoger doordat er meerdere aderparen samengepakt worden.

Er wordt hard gewerkt aan de verglazing van Nederland. Dit wil zeggen dat er in de toekomst alleen nog maar internetverbindingen over een glasvezel of een kabelaansluiting mogelijk zijn. Het is niet echt duidelijk hoe lang dit gaat duren.

Meer informatie over DSL vind je op Wikipedia

Internetverbinding over glasvezel

De laatste jaren wordt er hard gewerkt om heel Nederland te ‘verglazen’, het aanleggen van glasverbindingen om hogere synchrone dataverbindingen te kunnen realiseren. Het doel is om in 2030 heel Nederland, inclusief de buitengebieden op dit netwerk aangesloten te krijgen, hiervoor is door de EU ook een subsidie beschikbaar gesteld.

De meest bekende is FTTH, (Fiber To The Home) een verbinding over glas (ook wel fiber genoemd). Het signaal wordt door lichtflitsjes (te vergelijken met morse) doorgezet. Door de snelheid van licht, is de afstand tot de wijkcentrale minder belangrijk en is de snelheid veel hoger.

Meer informatie over glasvezel vind je op Wikipedia

Kabelinternet

Een heel andere netwerk is kabelinternet van Vodafone/Ziggo. Deze verbinding wordt tot stand gebracht door een coax kabel (met twee concentrische aders) van de aansluiting tot de wijkcentrale. Ook hier kan een hoge snelheid worden gehaald, maar die wordt door de operator beperkt. Als dit niet wordt gedaan, kan één aansluiting alle bandbreedte ‘opsnoepen’, waardoor er weinig of geen snelheid overblijft voor de anderen. De bandbreedte wordt namelijk door alle aansluitingen verdeeld.

Meer informatie over kabelinternet vind je op Wikipedia

Conclusie:

Denk goed na over de keuze voor een internetverbinding die bij jouw bedrijf past. Je kunt de keuze niet zomaar veranderen. Overstappen van de ene naar de andere verbinding kost je gedoe, tijd en vaak ook geld. Er is vaak een andere router nodig, en soms een FTU (Fiber Termination Unit)

Aandachtspunt 3: de kosten van telefonie over internet (VoIP)

De kosten van telefonie zijn de laatste jaren gedaald voor bedrijven die veel bellen. Er zijn heel veel verschillende manieren om jouw belverkeer af te rekenen. De kosten voor ‘bellen per minuut’ zijn relatief hoog. Je betaalt een starttik en daarna een bedrag per minuut. Bij onbeperkt bellen koop je voor relatief weinig geld je hele belverkeer in een vooraf bepaalde regio (bijvoorbeeld Nederland) af.

Sta je op het punt om over te stappen op een nieuwe leverancier voor VoIP? Stel jezelf voordat je een contract tekent een aantal vragen. De antwoorden hebben grote impact op de kosten in de toekomst.

  • Hoeveel bel ik en waar bel ik naartoe?
  • Hoe reken ik nu af, per minuut, of koop ik het verkeer af in één bedrag per maand?
  • Wat is de termijn van mijn contract?
  • Wat voor dataverbinding wordt er aangelegd, en als er een (snellere) glasvezel ter beschikking komt, hoe stap ik dan over, en kan dat binnen het contract dat ik afsluit?
  • Moet ik een router aanschaffen, of leen ik dat met een ruilgarantie als deze stuk gaat?

Conclusie:

Het beste VoIP abonnement hangt af van jouw belgedrag. En vraag altijd eerst een volledige offerte op. Let er op dat bij de abonnementsprijs de kosten voor infrastructuur, gebruikers en kanalen meegenomen zijn.

Heb je nog vragen of wil je onafhankelijk advies?

We hopen dat je na het lezen van dit artikel beter weet waar je op moet letten bij het aangaan van een nieuw abonnement voor internet of telefonie. Wil je voordat je overstapt met iemand overleggen? Of wil je tijd besparen met het zoeken naar de beste partij voor jouw situatie? Neem dan contact op met KHN Telecom. Wij zijn er om je te helpen en te voorzien van betrouwbaar advies en een goede oplossingen mét ledenvoordeel. Je bereikt KHN Telecom via de website of telefonisch: 0348 – 49 50 61.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens