Op 13 maart 2023 verscheen het IBO-rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’, over het klimaat. In dit rapport staat welke extra maatregelen er genomen kunnen worden om de klimaatambities van het kabinet te halen. Op 17 april sprak de commissie Economische Zaken en Klimaat (EZK) van de Tweede Kamer hierover. Omdat ook de fastfoodsector wordt genoemd in dit rapport, hebben we namens onze leden input geleverd voor dit gesprek. Hieronder een korte samenvatting van onze input.
Geen tijd om het hele artikel te lezen? Dit zijn de belangrijkst punten:
|
In het rapport het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ staat welke aanscherpingen van, en aanvullingen op, het huidige klimaatbeleid mogelijk zijn om de klimaatambities van dit kabinet te behalen. In dit rapport vind je een inhoudelijke analyse van het huidige klimaatbeleid en concrete beleidsopties per sector. Er wordt ook gesproken over de fastfoodsector. Daarom hebben we via een brief onze reactie gegeven op dit rapport richting de commissie EZK van de Tweede Kamer.
We hebben aangeven dat een versnelling van het klimaatbeleid nu vooral gebaat is bij actie én het uitvoeren van alle bestaande plannen. In het IBO-rapport worden allerlei nieuwe extra maatregelen bedacht, terwijl we in Nederland nu al zeer grote moeite hebben om de huidige plannen uitgevoerd te krijgen.
Een van de maatregelen die in het rapport wordt genoemd, is de verschuiving van de consumptie van dierlijke naar plantaardige eiwitten door normering in supermarkten en fastfoodketens. Deze maatregel heeft direct invloed op de bedrijfsvoering van onze leden en gaat voor ons veel te ver.
Eigenlijk verbaast het ons dat deze maatregel wordt voorgesteld, omdat de trend naar meer plantaardig zich al lang heeft ingezet. Onze sector is hier volop mee bezig en er komen steeds meer vegetarische gerechten op menukaarten te staan. Er is geen fastfoodketen die niet inspeelt op de trend van plantaardige eiwitten. Naast het aanbod zien we ook dat bedrijven marketingbudgetten inzetten om plantaardige producten te promoten. Ook worden nudgingtechnieken (het beïnvloeden van gedrag) toegepast. De ambities bij de bedrijven op dit vlak blijven voor de komende jaren onverminderd hoog. Als KHN geloven wij dat juist onze leden als geen ander in staat zijn om ook de consument mee te nemen in deze transitie. Naar onze verwachting leidt dat tot meer draagvlak dan het opleggen van dwingende maatregelen.
Daarnaast zetten we onze vraagtekens bij de uitvoerbaarheid, juridische haalbaarheid en handhaafbaarheid van een dergelijke maatregel.
In het rapport wordt ook het voorstel gedaan om een verbruiksbelasting op vlees en zuivel te introduceren. Wij zijn geen voorstander van discriminerende maatregelen als het gaat om voedingsmiddelen. Zowel vlees als zuivel worden genoemd in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Beide productgroepen bevatten positieve voedingsstoffen. Natuurlijk geldt voor alles dat een gezonde leefstijl voorop staat: gevarieerd en met mate eten en drinken en voldoende bewegen. Dit geldt ook voor de consumptie van vlees en zuivel.
We houden jullie uiteraard op de hoogte van de verder ontwikkelingen op dit gebied.