Samen met de Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), Fine Eastern Restaurants (FER) en de South Asian Cuisine Association (SACA) vragen we aandacht voor de gevolgen van het besluit van het ministerie van SZW om per 1 juli 2024 de specifieke functie-eisen voor Aziatische koks te schrappen. Dat heeft namelijk grote gevolgen voor Aziatische horeca.

Wat is er veranderd?

Tot 1 juli 2024 konden restaurants bij het werven van koks vragen naar ervaring, vakkennis of kennis van de Aziatische eetcultuur. Dat was mogelijk door het Wokakkoord uit 2014. Het ministerie van SZW heeft die mogelijkheid voor het stellen van specifieke functie-eisen voor Aziatisch koks per 1 juli 2024 geschrapt. Volgens SZW kan iedere kok binnen de EU/EER (de EU + Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) of Zwitserland in 3 tot 6 maanden worden opgeleid tot specialist in de Aziatische keuken.

In de praktijk blijkt dat dit beleid grote gevolgen heeft. Het is vrijwel onmogelijk om nog specialiteitenkoks uit Azië naar Nederland te halen via een Gecombineerde Vergunning Verblijf en Arbeid (GVVA). Ook veel koks die hier al twee jaar of langer werken, krijgen geen verlenging meer van hun vergunning. Steeds meer restaurants komen in de knel omdat koks vertrekken en ze geen geschikte opvolger kunnen vinden of omdat koks met een GVVA geen verlenging krijgen.

Waarom dit belangrijk is

Wij vinden dat het vakmanschap en de authenticiteit van de Aziatische keuken worden onderschat. Zonder gespecialiseerde koks staat de kwaliteit onder druk. Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers hierdoor met omzetverlies kampen en zelfs overwegen hun zaak te sluiten.

Ons voorstel

In het pamflet Aziatische specialiteitenkoks staan voor vakmanschap roepen we de Tweede Kamer op om dit probleem tijdens het commissiedebat Arbeidsmarktbeleid en Arbeidsmarktdiscriminatie te bespreken met de minister van SZW.

Wij willen afspraken maken over het werven van Aziatische specialiteitenkoks via tijdelijke werk- en verblijfsvergunningen. Deze vergunningen zijn beperkt in duur, waardoor er:

  1. geen sprake is van ‘arbeidsvrij’ verblijf,
  2. geen gezinshereniging mogelijk is,
  3. een netto nul-migratie wordt gerealiseerd.

Daarnaast stellen we voor om:

  • horizontaal toezicht in te richten om misstanden te voorkomen,
  • uitsluitend te werken met gecertificeerde bemiddelingsbureaus,
  • samen met ROC’s te investeren in minors, zodat ook Nederlands talent kan instromen en doorgroeien tot specialiteitenkok.

Op deze manier dragen we bij aan de wens om (arbeids)migratie te beperken, terwijl we de authenticiteit, kwaliteit en toekomst van de sector behouden. Daarbij geldt: elke misstand is er één te veel, ook al was het aantal de afgelopen jaren gering.

Het pamflet is voor aanvang van het debat overhandigd aan de commissievoorzitter Eric van der Burg en aan BBB Tweede-Kamerlid Henk Vermeer.

Heb je een vraag?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens