De periode van sluiting waren volgens horecaondernemer Christel Koning uitzonderlijk slechte tijden. Toch houdt zij vertrouwen dat er weer goede tijden komen. ‘Wij willen en blijven ervoor gaan.’ KHN heeft dankzij de lobby veel kunnen betekenen. Onder andere een subsidie vanuit de provincie voor gemaakte kosten voor corona. Denk aan schermen en diverse workshops voor medewerkers. Christel Koning: ‘Hoe kun je niet lid zijn van jouw eigen brancheorganisatie?’

In het Friese Heerenveen wordt het familierestaurant Hof van de Koning gerund door Christel Koning. Een echt familiebedrijf dat alles zelf maakt en werkt met lokale leveranciers. Tijdens de sluiting begon Christel direct met afhalen en bezorgen. “De slogan: ’t Rijk voor de Bourgondiër’ is niet voor niets ons motto. En dit alles met een knipoog, aldus Christel.”

Ondernomen acties

Om contact te houden met de gasten bedacht Christel specifieke acties waar zijzelf ook blij van wordt. “zo maakten wij bijvoorbeeld brownies en deelden we deze vervolgens uit in de buurt en brachten we vaste gasten een flesje wijn. Verder waren we druk met filmpjes voor social media, een quiz met vragen over de kaart, wijnen en bieren. Een nieuwe cocktail bedenken… noem maar op.

Workshops voor medewerkers

“De workshops vonden mijn medewerkers erg leuk en leerzaam. Zo hadden zij toch het gevoel met hun vak bezig te zijn en iets te doen. Dat was erg lastig het afgelopen jaar. Het gevoel hebben aan de zijlijn te staan terwijl je weet dat mensen vechten voor hun gezondheid en de zorg aan het vechten is voor ons allemaal.”

Ondersteuning

“Vanuit de gemeente kwam er ondersteuning zoals het niet innen van de precario, niet innen van reclamebelasting maar wel éénmalig uitkeren. Toeristenbelasting is wel geïnd maar in een aparte pot gestopt die terug vloeit in toerisme. De terrassen verruimt en uitstel betalen gemeentelijke belastingen. Meedenken - waar mogelijk - met ondernemers, fijn dat dit zo is opgepakt.”

Samen sta je sterk!

Christel is erg blij met de lobbyinzet van KHN. “KHN vertegenwoordigt ons: de horeca. Wij zijn horeca. Wij zijn KHN. Wij zijn ondernemers. In onze familie is verweven dat je iets samen doet. Alleen staat gelijk aan niets. Samen staat gelijk aan kracht, doorzettingsvermogen en plezier. Samen sta je sterk! Dit gevoel van samen sterk voelde ik afgelopen jaar ook heel sterk vanuit de samenwerking met de gemeente, KHN en collega-ondernemers.”